خواجه نصیرالدین طوسی (597-672 قمری) فقیه، حکیم، متکلم و ریاضیدان ایرانی است. اوصاف الاشراف از عرفانی ‌ترین آثار خواجه است که به تقاضای شمس الدین محمد جوینی نگاشته شده است. منظور از «اشراف» اهل سیر و سلوک می ‌باشد و خواجه در این کتاب به بیان مقامات ایشان پرداخته است. این اثر در زمینه عرفان عملی می باشد و مراحل سیر و سلوک را از ابتدای راه تا پایان آن در شش بخش به طور خلاصه بیان کرده است. هر یک از فصول‌ کتاب، با آیه ‌ای از قرآن آغاز می‌ شود و در مباحث نیز به احادیث و آیات قرآن استناد شده است. کتاب پیش رو نسخه تصویری از متن خوشنویسی شده اوصاف الاشراف است که در سال 1342 هجری به قلم عماد الکتاب قزوینی نگارش یافته و در سال 1306 شمسی به وسیله سید نصرالله تقوی تصحیح و توسط انتشارات کتابخانه طهران بازنشر و در دسترس مشتاقان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

6348089942055.jpg

دیوان مفتون

سیدنقی عدل طباطبایی (مفتون)

کتاب حاضر مجموعه اشعاریست متضمن غزل و مثنوی و رباعیات و چند چکامه در توحید و عشق و محبت و بر سیر و سلوک عرفانی سروده شده است. مولف کتاب سیدنقی عدل طباطبایی متخلص به مفتون است و این مجموعه اشعار در سال 1363 توسط سیدعباس عدل طباطبایی منتشر شده است

627654e132036.jpg

حکمت الهی، عام و خاص یا اخلاق مرتضوی

محیی الدین مهدی الهی قمشه ای

کتاب حکمت الهی: عام و خاص، دوره‌ای مناسب، چکیده و روان جهت آموزش حکمت الهى، فقه اکبر، کلام و فلسفه اسلامى، از قرون اول حکمت تا عصر حاضر به قلم یکی‌ از دانشمندان و حکیمان برجسته معاصر مهدی الهی قمشه‌ای در مورد حکما و خردمندان الهى عالم است. مطالب کتاب حکمت الهی: عام و خاص همه با ادله عقلى منطقى و قرآنى مبرهن گردیده؛ یا به وجدان و ذوق اهل معرفت و کمال مستند است. در هر عصر کسانى مخالف با این گونه حقایق الهى بوده؛ لیکن آن‌ها مردم جاهل و عامى و مخالف علم و دین و دشمنان حقیقى انبیا و اولیاى حق هستند؛ چنانکه حضرت على (ع) فرموده: الجاهلون لأهلِ العلم أعداءُ و الناس أعداء ما جَهِلوه. زیرا گفتار حکما تبعا لأنبیاء و أولیاء الحق اکثر در مبدأ و معاد و معارف الهى است که پایه و اصل دین است.....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6198d93a861ed.png

آغاز و انجام «تذکره»

خواجه نصیرالدین طوسی

یکی از آثار خواجه نصیرالدین طوسی به زبان فارسی رساله کوچک «آغاز و انجام» است که خود آن را در آغاز رساله به نام «تذکره» می‌نامد. خواجه نصیر در این رساله اصول عقاید اسلامی را به شیوه عرفانی و فلسفی تأویل می‌کند و توجهش در بیان عقاید خود به روش باطنیان است. این رساله مختصر و فشرده در باب مبدأ و معاد است که در حقیقت شرح حال انسان در دو عالم دنیا و آخرت است که در برخی مواضع به اختصار درباره آغاز، یعنی خداوند نیز سخنانی بیان شده است. از این‌رو گفته شده این رساله، اثری درباره «معرفت نفس» شمرده می‌شود.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
6198d62c34747.png

اخلاق ناصری

خواجه نصیرالدین طوسی

این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار درباره اخلاق فردی، اجتماعی و خانوادگی اثر خواجه نصیرالدین طوسی است. زبان این کتاب فارسی و بخش‌هایی از آن ترجمه و تحریر کتاب «تهذیب الاخلاق» ابوعلی مسکویه است. نثر کتاب برای فارسی‌زبانان آشنا به اصطلاحات علمی ـ فلسفی، روان است. روش کتاب در پرداختن به مسائل اخلاقی، روش عقلی ـ تحلیلی است و از جایگاه طبیب، برای سلامت جان و دورکردن بیماری‌های روحی از آن سخن می‌گوید. این کتاب که کهن‌ترین اثر در دسترس خواجه نصیرالدین طوسی دانسته شده، در سال 633 قمری به درخواست ناصرالدین محتشم حاکم نزاریان اسماعیلی نوشته شده است.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب