در پنجمین شماره از دفتر «درباره نسخه‌های خطی» بالغ بر 28 فهرست نسخه‌های خطی از کتابخانه‌های مختلف آورده شده است که برخی از آنها عبارتند از: فهرست نسخ خطی عبدالمجید مولوی، فهرست نسخ وقفی علی‌اصغر حکمت به آستان قدس، چند مجموعه خطی از مجموعه روضاتی، فهرست چند مجموعه کتابخانه مجلس شورای ملی، فهرست کتابخانه‌های عمومی و خصوصی شیراز، اصفهان، همدان، رشت و قم، کتابخانه آقای میرزا ابوالحسن پیش‌نماز آملی در شهر آمل و .... .

منابع مشابه بیشتر ...

66420cee1b007.jpg

کشته خویش (مجموعه پنجاه مقاله)

احمد اقتداری

احمد اقتداری در اوائل 1304 در لار متولد شد. تحصیلاتش را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به پایان برد و در جوانی مدتی رئیس فرهنگ لارستان و مدتی شهردار لار بود. رکن‌زاده آدمیت زندگینامه مختصر او را در جلد پنجم دانشمندان و سخن‌سرایان فارس درج کرده است. اقتداری سپس به تحقیق روی آورد و در این حوزه نامدار شد. احمد اقتداری پسر مرتضی قلی خان اقتداری گراشی و نوه حسنعلی خان گراشی است. حسنعلی خان در وقایع مشروطیت نایب‌الحکومه لارستان و هوادار قوام‌الملک شیرازی (حاکم فارس) و «مستبدین» بود. آقا سید عبدالحسین لاری، که مشروطه‌خواه بود، علیه او قیام کرد و حسنعلی خان و هفتاد نفر از همراهانش را، که گراشی و اوزی و بیرمی بودند، کشت. این ماجرا منشاء اختلافی است که تا سالها میان لاری‌ها از یک سو و گراشی‌ها و اوزی‌ها و بیرمی‌ها از سوی دیگر دوام آورد. استاد اقتداری آثار بسیاری در حوزه تاریخ جنوب به چاپ رسانده که می‌توان به «فرهنگ لارستانی»، «لارستان کهن»، «خلیج فارس»، «کشته خویش»، «از دریای پارس تا دریای چین»، «کاروان عمر»، «خاطرات سدیدالسلطنه»، «یک‌صد و پنجاه مقاله در زمینه‌های ایرانشناسی و خلیج فارس» و ترجمه «الفوائد ابن ماجد» اشاره کرد. «زبان‌های محلی و فولکلور خلیج فارس»، «سرگذشت تاریخی چهار جزیره در خلیج فارس»، «تاریخ و جغرافیای خلیج فارس»، «خلیج فارس و آشنایی با امارات آن»، «محاکمه خلیج فارس‌نویسان» و «خلیج فارس و نام آن» نیز برخی از مقالات این پژوهشگر به‌شمار می‌آیند. ...شوش یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. حفاریهای باستان شناسی نشان می دهد که این منطقه در 9000 سال پیش از میلاد محل سکونت کشاورزان بوده .آنها از زندگی خود آثاری بر جای گذاشته اند که اکنون به صورت تپه های گوناگون باستانی کشف شده است .در 5000 سال پیش از میلاددر این مکان مردم در قلعه زندگی می کردند و از4000سال پیش زندگی در شوش به صورت شهری در آمده است. این منطقه که بین رودهای کرخه و دز قرار دارد پایتخت سیاسی ایلامیها بوده است. قلعه ایلامیها روی تپه ای در مرکز شهر شوش واقع بوده که فرانسویها روی آن قلعه جدیدی احداث نموده اند . در کنار آن تپه شاهی قرار دارد که احتمالا به صورت زیگورات بوده. است و درنزدیکی آن تپه صنعتگران قرار دارد. آشوربانیپال بین سالهای 465-460 قبل از میلاد شهر شوش را فتح کرد و آنرا مانند دیگر فتوحات آشوریها با خاک یکسان کرد. داریوش اول هخامنشی آنجا را بازسازی نمود و کاخ آپادانای خود را در تپه شاهی برپا نمود. خشایارشا نیز در شوش زندگی می کرده است.در زمان اردشیر اول متاسفانه در اثر آتش سوزی بزرگی اکثر بناهای شوش از بین رفتند .بقایای این آثار باستانی در قرن بیستم از زیر خاک بیرون آمدند. قسمت عمده ای از آنها در اثر تسطیح دشت خوزستان برای اهداف کشاورزی از بین رفته است و جنگ تحمیلی نیز خسارات زیادی به آثارباستانی وارد کرده است . حفاریهای غیر مجاز ساکنین دشت و حمله باستان شناسان غربی ، باعث شده است قسمت عمده ای از این آثار از بین برود یا به موزه هایی همچون لوور برسد...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

663a2b9c1333b.jpg

فهرست مقالات فارسی در زمینه تحقیقات ایرانی، جلد ششم (1371-1376)

ایرج افشار

ایرج افشار در مقدمه درباره جلد ششم کتاب فهرست مقالات فارسی می گوید: ششمین جلد فهرست مقالات فارسی حاوی مشخصات 13959 مقاله و گفتار و متن که میان سال های 1371 تا پایان 1376 ه.ش در نشریات ادواری و مجموعه های چاپ ایران و انیران چاپ شده است تقدیم و اوراق این دفتر بسته می شود. ادامه آن از سوی من دنبال نشده است و هرکس دلسوزی کند و به ادامه این کار بپردازد پژوهندگان را یاوری خواهد کرد. شمار مقالات معرفی شده در این 6 جلد جمعا به 54297 مقاله و نوشته رسیده است.

کلیات/فهارس
کتاب
663a20fe79c2b.jpg

فهرست مقالات فارسی در زمینه تحقیقات ایرانی، جلد پنجم (1361-1370)

ایرج افشار

فهرست مقالات فارسی محتوی بر نام و نشان شش هزار مقاله به زبان فارسی است که در نشریات ادواری چاپ ایران و خارج از ایران از بدو تاسیس و طبع مجله به زبان فارسی در زمینه‌های مختلف تحقیقات مربوط به ایران و اسلام چاپ و نشر شده است. این دفتر جلد پنجم از این سری مقالات است که به کوشش ایرج افشار به چاپ رسیده است

کلیات/فهارس
کتاب