ابن مقفع یکی از رجال و چهره‌های معروف ادب ایران و یکی از دانشمندان والامقام این سرزمین است که در دنیا معروف و مشهور است. درباره این مرد و آثار او از قبیل کلیله و خدای‌نامه و دیگر آثار او کتاب‌ها و رسالات و تصنیفاتی فراهم آمده است. اما در باب اول این کتاب درباره محیط و عصر سیاسی ابن مقفع مطالبی بیان شده است. باب دوم کتاب اختصاص به زندگی ابن مقفع دارد. درباره عقاید و آراء ابن مقفع در باب سوم بحث شده است. مطالبی پیرامون شخصیت و افکار او باب چهارم را به خود اختصاص داده است. درباره آثار و تألیفات ابن مقفع در باب پنجم بررسی شده است. باب ششم به کلیله و دمنه و سیر آن در جهان اختصاص یافته است. باب پایانی کتاب نیز درباره موقعیت کلیله و دمنه در ادبیات جهانی را بررسی کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

663b8ffb83d27.jpg

لغات و اصطلاحات، شاهکارهای ادبیات فارسی

علی اکبر ترابی

لغات و اصطلاحات شاهکارهای ادبیات فارسی مثل کلیله و دمنه، کتب فارسی وزارتی، فارسی چهارم دبیرستان، گلستان و بوستان سعدی و اصطلاحات عرفانی، غزلیات خواجه حافظ به ضمیمه سودمندترین قواعد املاء و انشاء که توسط اکبر ترابی در سال 1334 توسط انتشارات بنگاه مطبوعاتی اپیکور و کتابفروشی معرفت منتشر شده است

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.