هزاران سال بشر می‌نوشت و در این نگارش سبک‌های گوناگون ابداع کرد تا آنکه موفق به کشف بزرگی شد و آن کشف الفبا بود. نخستین لیست کامل الفبایی که به دست ما رسیده، به حدود 1500 سال قبل از میلاد می‌رسد و از آن زمان تاکنون الفباهای مختلف در بین ملت‌های جهان شکل گرفته و تکامل یافته است. آنچه در این کتاب آمده، سیر تکاملی خط است تا مرحله پیدایش الفبا و نظریات مهمی که در این باب ابراز شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

62fb6cfc8dca9.jpg

راه اصلاح کامل خط فارسی

صادق تقوی

کتاب پیشنهادی برای اصلاح خط فارسی یا یک انقلاب موثر آموزشی است و با این اصلاح مختصر یاد گرفتن خط و زبان فارسی بسیار آسان میشود. نویسنده در پیشگفتار کتاب میگوید: معایب خط فارسی از مدتها پیش توجه آموزگاران و استادان زبان فارسی و نویسندگان و حتی عموم باسوادان را به خود جلب نموده به طوری که کمتر کسی است که نخواهد این معایب اصلاح شوند. پاره ای معتقد شده اند که معایب فارسی آنقدر زیاد است که باید شکل فارسی قدیمی آن صرف نظر نمود و خط لاتین را جایگرین آن کرد. گروهی دیگر میگویند نباید شکل خط فارسی را که یکی از چایه های استقلال و قومیت ملت ایران است از بین برد بلکه باید معایب آنرا اصلاح نمائیم و لذاس از کوششهای فراوان و دقتهای زیاد و در نظر گرفتن جوانبی بسیار و مشورتها و تغییر روشها موفق به اصلاحی چنین شدم

6141d9a24d06f.jpg

تاریخ مردوخ

شیخ محمد مردوخ کردستانی

کتاب تاریخ مردوخ در ۴ بخش از محمد مردوخ کردستانی است.بیشتر حجم این کتاب پیرامون تاریخ خاندان اردلان است. این کتاب اولین کتابی ست که به شیوه نوین درباره تاریخ خاندان اردلان به نگارش درآمده است. که این چهار قسمت به شرح ذیل است: بخش اول در قضاوت عقل بر نقل میباشد. و بخش بعدی دوم که خود 4 زیر مجموع دارد. یعنی منشا کرد و سوابق کرد. خط و زبان و آداب کرد و مذهب آن و زیر مجموع چهارم طوایف و جمعیت کرد, بطور کلی موضوع در قضاوت عقل بر نقل,و قسمت سوم کتاب به آداب و رسوم و خط, زبان, مذهب کرد می پردازد. و در قسمت آخر یا چهارم به طایفه ها و مردم کرد و تعداد ولایتها و مساحت و شهرستانهای کردستان می پردازد.