ارگ بم یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری و خشتی جهان و از مهمترین میراثهای فرهنگی کشور است که در نوع خود بی نهایت جذاب و بی نظیر می‌باشد. "ارگ‌ نامه" کتابی است که گردآورنده آن یکی از اعضای انجمن میراث فرهنگی شهرستان بم است که حدود بیست سال معرف این مجموعه عظیم و بی‌همتا بوده و حاصل تجربیات و مطالعات خود را مکتوب و در دسترس گردشگران قرار داده، و سعی و کوشش براین داشته تا در کتب تاریخی و سفرنامه‌های سیاحان خارجی و نویسندگان ایرانی هرجا سخن یا خاطره‌ای از این بنای با عظمت بر جای مانده به خوانندگان با ذکر منابع و مآخذ و با تصویر نقشه‌های شهرستان و ارگ ارائه دهد تا بازدیدکنندگان بتوانند در طول بازدید توضیحات جامع و روانی از بخشهای مختلف ارگ بم داشته باشند.

منابع مشابه بیشتر ...

6589841eb877d.jpg

شاهد شهریاران: ارگ بم در گسترده‌ای از تاریخ ایران از دوران کهن تا زمان معاصر

زهرا اسعد پوربهزادی

این کتاب حاوی مطالب و اطلاعاتی است در زمینه ساختار معماری، موقعیت سوق‌الجیشی، اهمیت استراتژیکی و رویدادهای سیاسی، تاریخی و اجتماعی "ارگ بم "از دوران قبل از اسلام تا دوران معاصر که از سه بخش تشکیل شده است .بخش اول با عنوان "آشنایی با ارگ بم "شامل این مطالب است" :وجه تسمیه و نام‌گذاری قلعه قدیم"، "پیشینه ارگ باستانی بم در پهنه افسانه‌ها"، "ارگ بم در گستره مطالب تاریخی"، "تمدن کهن بم باستان"، "باز زنده‌سازی ارگ بم ."بخش دوم به معرفی موقعیت، شکل ظاهری، ساختار مهندسی و معماری، و عوامل و چگونگی فرسایش قلاع قدیم بم (قلعه دختر و ارگ بم)، همچنین بازشناسی مجموعه سکونت گاه‌های ارگ (شامل دارالحکومه، فرماندهی نظامی، بخش عامه نشین، چاه‌ها و تقسیم‌بندی اخیر آن) اختصاص دارد .در سومین بخش کتاب نیز خلاصه‌ای از رویدادهای مهم تاریخی که در ارگ بم روی داده (از دوره هخامنشی تا امروز) به ترتیب سال و توالی دودمان‌های حکومتگر ایران و منطقه مورد نظر، تدوین شده است .کتاب با فهرست منابع، مقدمه به زبان انگلیسی، و چند نقشه و طرح از قسمت‌های مختلف ارگ بم به پایان می‌رسد .

64e629c186afe.jpg

کانی شناسی در ایران قدیم - جلد دوم

محمد زاوش

این کتاب به چگونگی شناخت سنگ‌های گرانبها و دانشی که دانشمندان قدیم ایران از آنها داشته‌اند می‌پردازد. همچنین به شرح کانی‌ها، کانه‌ها و موادمعدنی دیگر و همچنین بعضی اسفنج‌ها، صدف‌ها و سنگواره‌ها که قدما آنها را نیز در گروه سنگ‌ها طبقه‌بندی کرده‌اند، می پردازد. این کتاب شامل 11 بخش است : 1. کانی‌شناسی و سیر پیشرفت آن در ایران/ چگونگی پیشرفت علم کانی شناسی 2. کلیات کانی‌شناسی/ اعتقاد به سنگ های قدیمی/ کانی‌ها در اشعار 3. کانی‌ها 4. فلزات 5. کانه‌ها- شبه فلزات 6. ئیدروکربورها 7. املاح 8. سیلیکات‌ها 9. مرجان‌ها- اسفنج‌ها- سنگواره‌ها و... 10. سنگ‌های ساختمانی 11. سنگ‌های افسانه‌ای.