در این کتاب، تکاپوی سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران هخامنشی بررسی شده است. این پویایی از اصول و قواعد دانش استراتژی بیگانه نیست و این درست برابر با عصری است که تلاش استراتژیکی در یونان باستان رواج دارد. روابط ایران و یونان فرایندهایی داشته که می‌توان چنین نام برد: رعایت قواعدی مبتنی بر عرف یا قرارداد که مبنای حقوق بین‌المللی است؛ اعزام و پذیرش نماینده سیاسی؛ اعلان جنگ پس از آغاز نبرد؛ دادن آب و خاک به نشانه اطاعت؛ تعیین منطقه نظارت یا حاشیه امنیت در دریاها؛ مصونیت سفیران.از اینجا نقش دیرینه ایران و یونان در شکل‌دادن به حقوق بین‌الملل روشن می‌شود. این کتاب در واقع سرنوشت ملت و حکومتی است که دوسده رهبری جهان را در دست داشت.

منابع مشابه بیشتر ...

6661b4ba5365f.jpg

زنان بنام در تاریخ ایران - جلد اول (از آغاز تا انقراض ساسانیان)

کامیاب خلیلی

در جلد اول این مجموعه زنان نام‌آور ایرانی، از عهد باستان تا دوره انقراض ساسانیان معرفی شده‌اند. برخی از این زنان عبارت‌اند از: ماندانا، سپاکو، آریان، اسپارترا، آتوسا، مروئه، رخسان، اباکیش، فدیمه، پارمیس، آمی تیس، ساندوسه، مانیا، رکسانه، ایندوک، برسین، آپامه، رینا، رودگون، رام بهشت، انوشه دخت، آذر ناهید، نرسی دختک، پوران و آزرمیدخت. گفتنی است در کتاب، فراوان به روایات هرودت، دیاکونوف، کتزیاس، و گزنفون استناد می‌شود. پایان کتاب شامل "گاه شناسی " است که در آن محدوده تقریبی تاریخ حیات هر یک از شخصیت‌های تاریخی متن، تعیین شده است.

66587c5899664.jpg

با حماقت بجنگیم

هاشم مخیر ایرانی

کتاب با حماقت بجنگیم نوشته دکتر هاشم مخیر ایرانی است که در سال 1372 منتشر شده است و موضوع کتاب در مورد ایران و جمعیت ایران و سبک و شیوه زندگی مردم در ایران اشاره دارد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6384c00d31b6f.jpg

پشتاره

نصرت الله بختورتاش

پشتاره کتابی است درباره صلح و بشردوستی از نصرت الله بختورتاش که در سال 1349 منتشر شده و عناوین آن عبارتند از: نبردهایی بنام "جنگ مقدس"؛ بشر، اتم و فضا؛ سیاست یا اقتصاد؛ نقش آموزش و پرورش در همگرایی بشر، یونسکو و کنگره جهانی پیکار با بیسوادی؛ رادیو تلویزیون، فیلم و مطبوعات در خدمت تفاهم عمومی.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
62f8e4f0d5e3f.jpg

تاریخ امپراطوری هخامنشی، زرتشت

نصرت الله بختورتاش

برای آنکه تاریخ امپراطوری هخامنشی و زرتشت را بشناسیم باید نقش دیرینه فرهنگ ایران را بازشناسیم، باید فرهنگ را به عناصری تجزیه کنیم و نهادهایی که فرهنگ را میسازند بازیابیم؛ و سپس به بینیم نیاکان ما با اندیشه های روشن خویش چه کرده اند. برجسته ترین نهادهای فرهنگ: دین، ادبیات، فلسفه، دانش و هنر، پزشکی، صنعت، آموزش و پروش و حقوق می باشد که در این دفتر گزارشی از آن ارائه شده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب