در این کتاب به بررسی اجمالی علم تفسیر و سرگذشت آن در هند پرداخته شده است. در این پژوهش همچنین به بررسی ویژگی‌های هر یک از تفاسیر قرآن در دوره‌های مختلف تاریخی در شبه قاره هند پرداخته شده و نشان داده شده که چگونه تفسیر در هند با علم حدیث آغاز و با عرفان توأم شد و به‌تدریج به صورت رشته مستقلی درآمد و در حوزه‌های علمیه تدریس شد و چگونه در دوره دوم تاریخ سیاسی و فرهنگی مسلمانان هند که دوره گورکانیان است، به پیشرفت‌هایی دست یافت و در نهایت اینکه در عصر جدید نیز چگونه منشأ برداشت‌های نوین شخصیت‌های فرهنگی ـ سیاسی معاصر شبه قاره شد. بخش پایانی این پژوهش نیز به بررسی برخی از تفاسیر جریان بریلوی‌ها و عرفا در شبه قاره اختصاص دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

6009732ce9395.png

معانی حروف الجر و أثرها فی التفسیر: دراسة نحویة دلالیة

سلمان زکریاء

لایخفی أن معرفة معانی الحروف جزء اساس فی علم النحو و هی من صلبه و صمیمه، فکانت من ثمة ضروریة لکل متعرض لفهم کتاب الله تفسیرا و اعرابا و کشفا لوجوه البلاغة والبیان. فجاء هذا الکتاب لتحقیق هذه الاهداف و غیرها.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63837b34c0378.jpg

ایدئولوژی انقلابی اقبال

سیدعلی محمد نقوی

ایدئولوژی انقلابی اقبال طرز تفکر خاص او را در پیچاندن مسیر تاریخ به وضوح نشان می دهد خاصه آنکه وی نشان داد که علیرغم جهل و رکود داخلی و اسارت در چنگالهای بیرحم نظامی خارجی همچنان استعداد آن را دارد که نبوغهای بزرگ پدید آرد، روح های زیبا و عمیق و نیرومند بپرورد و فرهنگش هنوز می تواند فرزند خویش را از دامن فرهنگ و تمدن غالب غرب بازگیرد و در دامن خویش بپرورد. خصیصه دیگر ایدئولوژی انقلابی اقبال توضیح مفاهیم دین و دنیا، ایمان و دانش، عقل و احساس، فلسفه و ادب، عرفان و سیاست، خدا و مردم، پرستش و جهاد عقیده و فرهنگ، مرد دیروز و امروز پارسای شب و شیر روز، (یعنی مسلمان حقیقی) بوده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
کتاب
603d00f9d0301.png

سیری در تاریخ اندیشه دینی هند

سیدعلی محمد نقوی

نوشتن درباره ادیان و مکاتب دینی هند کاری بسیار دشوار است؛ از سویی گستردگی و فراخنای دامنه بحث، محقق را به تواضع و خاموشی دعوت می‌کند و از سوی دیگر پیچیدگی مباحث و غموض مفاهیم فلسفی و دینی این دیار، کار را برای محقق دشوار می‌کند. این کتاب با اندیشه تکمیل منابع فارسی در زمینه هند و هندشناسی به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در این کتاب ابتدا به بررسی سیر تطور مبانی اندیشه دینی و فلسفی مکاتب هند از عصر وداها تا عصر گیتا و سپس به بررسی اندیشه دینی در دوره معاصر پرداخته است. استفاده از زبان نسبتا روان و پرهیز از پیچیده‌گویی و مغلق‌نویسی از عمده‌ترین مزایای این کتاب است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب