5fcc979ce18ef.png

رجال وزارت خارجه در عصر ناصری و مظفری از نوشته‌های میرزا مهدی‌خان ممتحن‌الدوله شقاقی و میرزا هاشم خان

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات اساطیر تاریخ چاپ: ۱۳۶۵ هجری شمسی زبان: فارسی

آنچه در این کتاب از دیده تیزبین پژوهندگان تاریخ دوره قاجاری ایران و علاقمندان خاص سرگذشت دسته‌ای از رجال ـ که در دوره ناصری و مظفری در وزارت امور خارجه دخیل و عضو بوده‌اند ـ می‌گذرد، متن دو نوشته است: یکی ریخته کلک میرزا مهدی‌خان ممتحن‌الدوله شقاقی از اعضای وزارت خارجه در همان روزگاران، و دیگری پرداخته قلم شخصی به نام میرزا هاشم‌خان رئیس دایره پرسنل آن وزارتخانه. مطالب این دو نوشته مکمل یکدیگر هستند و به همین ملاحظه با یکدیگر چاپ شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

6640c3086bdd8.jpg

آثار تاریخی شمیران - جلد اول: لواسان و رودبار قصران (جغرافیای تاریخی و معرفی محوطه‌های باستانی و ...)

ناصر پازوکی طرودی

ر این کتاب که از سوی "اداره کل میراث فرهنگی استان تهران "انتشار یافته تلاش شده جغرافیای تاریخی و محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی فرهنگی شهرستان "شمیران "(یکی از فرمانداری‌های نه گانه تهران)، شامل "لواسان " و "رودبار قصران "به تفصیل و همراه با عکس معرفی گردد .ابتدای کتاب شامل اطلاعاتی است درباره موقعیت و اهمیت جغرافیایی شمیران، تقسیمات کشوری و فرمانداری شمیران، جغرافیای تاریخی و وجه تسمیه رودبار قصران داخل، کوه‌ها و رودها و راه‌های رودبار قصران، اقوام ساکن در طبرستان قبل از مهاجرت آریایی‌ها، تاریخ رودبار قصران از دوره آشوری‌ها و مادها و هخامنشیان تا دوره قاجار (به ویژه دوره علویان آل بویه، غزنویان، اسماعیلیان، مرعشیان، چلاویان، جلالیان، تیموریان و آل کیا) .سپس آثار باستانی و تاریخی فرهنگی "دشت لار"، "لواسان بزرگ "و "رودبار قصران"، به ترتیب و تفکیک شهرها و روستاهای آنها معرفی شده‌اند که عموما شامل محوطه‌های باستانی، قلعه‌ها، امامزاده‌ها، کاروان‌سراها، قبرستان‌ها، رباطها، تپه‌های باستانی، مساجد و حسینیه‌ها، حمام‌ها، کاخ‌ها، مناظر طبیعی، باغ‌ها و سایر بناهای باستانی تاریخی است . در پایان کتاب فهرست منابع و فهرست محوطه‌ها و بناهای تاریخی فرهنگی شمیران (لواسان و رودبار قصران)، همچنین نقشه موقعیت جغرافیایی آثار یاد شده (نقشه باستان شناسی) آمده است

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

663a2b9c1333b.jpg

فهرست مقالات فارسی در زمینه تحقیقات ایرانی، جلد ششم (1371-1376)

ایرج افشار

ایرج افشار در مقدمه درباره جلد ششم کتاب فهرست مقالات فارسی می گوید: ششمین جلد فهرست مقالات فارسی حاوی مشخصات 13959 مقاله و گفتار و متن که میان سال های 1371 تا پایان 1376 ه.ش در نشریات ادواری و مجموعه های چاپ ایران و انیران چاپ شده است تقدیم و اوراق این دفتر بسته می شود. ادامه آن از سوی من دنبال نشده است و هرکس دلسوزی کند و به ادامه این کار بپردازد پژوهندگان را یاوری خواهد کرد. شمار مقالات معرفی شده در این 6 جلد جمعا به 54297 مقاله و نوشته رسیده است.

کلیات/فهارس
کتاب
663a20fe79c2b.jpg

فهرست مقالات فارسی در زمینه تحقیقات ایرانی، جلد پنجم (1361-1370)

ایرج افشار

فهرست مقالات فارسی محتوی بر نام و نشان شش هزار مقاله به زبان فارسی است که در نشریات ادواری چاپ ایران و خارج از ایران از بدو تاسیس و طبع مجله به زبان فارسی در زمینه‌های مختلف تحقیقات مربوط به ایران و اسلام چاپ و نشر شده است. این دفتر جلد پنجم از این سری مقالات است که به کوشش ایرج افشار به چاپ رسیده است

کلیات/فهارس
کتاب