از آنجا که آشنایی با معیارهای نقد شعر برای شاعران جوان و رو به رشد اهمیت حیاتی دارد و نیاز شدید برای هدایت ذوق و سلیقه شعری آنها به سوی مسیر امروز شعر فارسی و به‌ویژه شعر پس از انقلاب اسلامی احساس می‌شود و با توجه به اینکه کتاب‌های درسی مدارس کاستی‌هایی در این زمینه دارد، در این کتاب نویسندگان بر آن شده‌اند که سلسله بحث‌هایی ساده و با معیارهای امروز درباره شعر داشته باشند و آن را در اختیار علاقمندان قرار دهند. هدف از این سلسله نوشته‌ها، ارائه بینشی نوین و امروزی نسبت به شعر است.

منابع مشابه بیشتر ...

63c51c5aad868.png

شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم

احمد درستی

یکی از شیوه‌های ابراز نظر در مورد قدرت و نظام سیاسی در دوره پهلوی دوم، سرودن شعر بود. از آنجایی که اختناق حاکم بر جامعه اجازه اعتراض و اظهارنظر صریح را نمی‌داد، بسیاری از افراد با استفاده از صنایع ادبی، چون کنایه، ایهام و ... در قالب شعر مخالفت خویش را با وضعیت موجود اعلام می‌کردند. از طرف دیگر تعدادی از طرفداران رژیم پهلوی نیز به وسیله شعر به تعریف از این رژیم می‌پرداختند. این کتاب اشعار مخالفین و موافقین رژیم پهلوی را با توجه به مبانی فکری آنها مطرح کرده و مضامین و معانی هرکدام را مورد بحث قرار داده است.

637e373671fc5.png

آسمان روشن شعر: فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد

محمد عبدعلی

این کتاب دو هدف را دنبال می‌کند؛ استخراج کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه و بکر از لابلای اشعار شاعران بزرگ معاصر فارسی که در این بخش نگارنده تلاش کرده حجم بزرگی از خلاقیت‌ها و آفرینش‌های زبانی شاعر را در قالب واژه‌نامه‌ای اختصاصی ارائه کند. هدف دوم آن است که این فرهنگ می‌تواند تا حد زیادی مواد و مصالح لازم را برای بررسی‌های ادبی و زبان‌شناسی در حوزه‌های گوناگون سبک‌شناسی و نقد ادبی درباره شاعر و ادبیات معاصر فراهم آورد. این کتاب فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد است که نویسنده کوشیده این دو هدف را در آن دنبال کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6548dc8f62e04.jpg

همزبانی و بی‌زبانی

محمدکاظم کاظمی

محمدکاظم کاظمی مولف کتاب هم زبانی و بی زبانی در مورد موضوع کتاب این گونه می گوید: من در این کتاب با دلایل و شواهد مختلف از متون کهن و آراء دانشمندان امروز، نشان داده‌ام که «فارسی» و «دری» در واقع دو نام است برای یک زبان واحد، و حدود نیم قرن است که گروهی برای جداسازی ملل همزبان و تضعیف زبان فارسی، با این ترفند، زبان ما را دوپاره کرده‌اند. هم‌چنین در آنجا نشان داده‌ام که تا نیم قرن پیش، این زبان حتی در مجامع رسمی و علمی کشور ما نیز «فارسی» خوانده می‌شده است. این سخن شاید امروزه عجیب به نظر آید، ولی در این کتاب با شواهد و مدارک کافی ثابت شده است.

دستور زبان/گویش و لهجه
کتاب
5ff07d5d756e1.png

روزنه «مجموعه آموزشی شعر» (جلد سوم)

محمدکاظم کاظمی

این کتاب می‌خواهد ضمن فراهم آوردن امکان نمونه‌هایی عینی از کاربرد معیارها در گفتن شعر، دریچه‌ای باشد به دنیای ظریف و پر راز و رمز نقد شعر. افزون بر این برای آشنایی خواننده با شعرهای مطرح و برجسته این سال‌ها، این مجموعه به نقد چند اثر از شاعران مطرح سال‌های دهه هفتاد اختصاص یافته تا در هر دو محور یاری‌دهنده خواننده باشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب