این کتاب در دو بخش ابتدا به تعریف شعر و معیارهای تعریف و طرز تصویر شعر پرداخته و آنگاه در بخش دوم انواع شعر را در قالب‌های قصیده، رباعی، دوبیتی، مثنوی، قطعه، غزل، مسمط، ترجیعات، مستزاد و فرد بررسی کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

663cdeaf275e4.jpg

سحر

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر دارای سه بخش است. در بخش نخست پنج مقاله از احمد شاملو (خاش "تابوئی" در پایتخت عطش)؛ منوچهر هزارخانی (یادداشت هایی درباره خصوصیات یک فرهنگ دلال)؛ باقر مومنی (میرزای علوی)؛ علی اکبر اکبری (شرکت های تجاری و مساله عرضه سهام به مردم)؛ خسرو گلسرخی (فرهنگ پویا و فرهنگ مومیایی شده)؛ کار شده است. در بخش دوم با نام شعر شعرهایی از سیاوش کسرایی، شفیعی کدکنی، خسرو گلسرخی و .... آمده است و در قسمت آخر که قصه نام دارد به قصه هایی از احمد محمود، اصغر الهی، نسیم خاکسار و فریدون تنکابنی پرداخته است

650835ce86c40.jpg

زیباییهای سخن

سیدمحمود خیری

موضوع کتاب زیباییهای سخن اثر سید محمود خیری شامل انواع شعر و زیباترین صنایع و بدایع در اشعار و شرح حالی از شعرای نامی و نمونه ای از آثار و گفتار و اشعار زیبا و تالیفات آن است که برای همه علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان رشته ادبی در دبیرستانها و دانشکده ها و طالبان کنکور مناسب است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612e2cebdcab5.jpg

ستاره های پامیر (آشنایی با تنی چند از ادیبان معاصر تاجیک)

رحیم مسلمانیان قبادیانی

این نوشتار به منظور آشنایی مخاطب با تنی چند از سخنوران تاجیک، زندگی آن‌ها و جایگاهشان در محیط ادبی و اجتماعی به طبع رسیده این مطالب را شامل می‌شود: نگاهی به ادبیات تاجیک"، "تمکین بخارایی"؛ "علامه عینی و ادبیات فارسی تاجیک"؛ "ارزشمند‌ترین اثر علمی علامه عینی"؛ "فاجعه شاعر"؛ "پیرو، پیرو کیست"؛ "بزرگواری بی‌همتا"؛ "مردی از تبار فردوسی"؛ "میرو، میرو، هم سید و هم شکر"؛ "ستاره پامیر"؛ "سراینده چارگوهر"؛ "چهره شیخ عطار در قمل بهمنیار"؛ "پدرود و هزاره دوم... پدرود اسکندر"؛ "شعر فارسی تاجیکی در سال نو"؛ "ادبیات امروزه تاجیک".

نظم/شعر معاصر
کتاب
5feb0486b86a3.png

پارسی دری: مجموعه گفتارها

رحیم مسلمانیان قبادیانی

این کتاب دربرگیرنده نوشتارها و مقالاتی درباره ادبیات پارسی دری است. عناوین برخی از نوشتارها بدین ترتیب است: خاستگاه زبان و ادب دری، سه سخن پیرامون استاد رودکی، چند سخن پیرامون حکیم فردوسی، چهار سخن پیرامون حکیم ناصرخسرو قبادیانی، دو سخن درباره چهارمقاله، حکیم نظامی بیدار تَرَک یا بیدار تُرک، خواجه نصیر نظریه‌دانی بی‌نظیر، بررسی و چاپ آثار سعدی در تاجیکستان، خواجه و طرز خواجو و ..... .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب