این کتاب که توسط دکتر محمد سلیم اختر استاد اعزامی از پاکستان برای رشته زبان اردو در دانشگاه تهران تألیف شده، گوشه‌هایی از زندگی، افکار و اندیشه‌های این سه عارف نامی یعنی سنایی، عطار و عراقی و نیز تأثیر آنها را در شبه قاره باز می‌تاباند. عناوین نوشتارها بدین ترتیب است: بررسی در اندیشه‌های حکیم سنایی، موغوب‌ترین موضوعات حکیم سنایی غزنوی و شیوه‌های متنوع اظهار آن، سیری در مثنوی کارنامه بلخ حکیم سنایی، نگاهی بازگشت به مثنوی کارنامه بلخ، در معرفی دو تن از معاصرین سنایی: ابوحنیفه اسکافی غزنوی و اسماعیل خجستگی، تأثیر عطار نیشابوری در شبه‌قاره: اندیشه و آثار و احفاد و اعقاب وی در آن سامان، تجلی اندیشه و آثار عراقی در گستره ادب و عرفان در شبه قاره هند و پاکستان.

منابع مشابه بیشتر ...

664211f2846b6.jpg

گیلان‌نامه: مجموعه مقالات گیلان‌شناسی - جلد اول (در زمینه تاریخ، فرهنگ، هنر، زبان، ادبیات و مردم‌شناسی)

جمعی از نویسندگان

گیلان نامه "مجموعه مقالاتی است در زمینه تاریخ، فرهنگ، هنر، زبان، ادبیات و مردم‌شناسی منطقه گیلان .این مجموعه شامل مقالاتی است از نویسندگان مختلف با این عناوین "ماکیان در سرزمین گیلان و دیلمستان از محمود پاینده؛ نامهای گیلانی (برای پسران و دختران) از م. پ. جکتاجی؛ دیوان پیر شرفشاه دولابی از عباس حاکی؛ قلیان کوبی از جعفر خمامی زاد؛ گیلان از دیدگاه هنر از جهانگیر سرتیپ پور؛ واژه های گیلکی از سیروس شمیسا؛ دولاب و خشم دو شهر گمشده از علی عبدلی و ....

663cd89485546.jpg

نه گفتار از نه استاد

جمعی از نویسندگان

کتابی که ترجمه آن اینک از نظر شما میگذرد رساله مختصری است که بیشتر برای تدریس در مدارس نوشته شده است. فلیسین شاله، درین رساله موجز سعی کرده است چنانکه شیوه اوست تمام مسائل مهم متافیزیک را با بیان ساده و دلپذیری مطرح و تقریر کند. بیان او در مورد مباحث فلسفی بیان یک فیلسوف نیست بیان یک معلم است. بیان او در مورد انتقاد، معتدل و در قضاوت، محتاط جلوه می کند. اقوال و آراء را با بیان ساده و موجزی تقریر می نماید و در همه حال سعی دارد تمام مطالبی را که درباره هر کدام از مسائل متافیزیک گفته اند، تا حدامکان جمع و نقل نماید. معذلک بدون سابقه ذهنی درک مطالب او دشوار خواهد بود. خواننده این کتاب وقتی به خوبی می تواند این مسائل مهم و دقیق و مبهم را درک کند که با جمال از تاریخ فلسفه را می توان توصیه کرد. خواننده ایرانی در چنین مواردی می تواند به کتاب نفیس "سیر حکمت در اروپا" مراجعه نماید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6017ea877e4a4.png

اقبال‌شناسی: جستاری در اندیشه و هنر دکتر محمد اقبال لاهوری

علامه دکتر محمد اقبال لاهوری زبده‌ترین گلی است که امروزه میراث مشترک فرهنگ اسلامی و ایران و پاکستان را می‌آراید. این کتاب به مناسبت شصتمین سال درگذشت اقبال فراهم آمده و مشتمل بر سه بخش است؛ بخش اول افزون بر سه منظومه فارسی و یک غزل به دست‌خط خود اقبال، برگردان هفت اثر منثور و منظوم آن حکیم فرزانه را دربر دارد. قدیمی‌ترین نگارش منثور اقبال در این قسمت سرگذشت نخستین مسافرت او به انگلیس است که در سال 1905 میلادی به صورت دو نامه جداگانه برای انتشار در مجله هفتگی «وطن» که توسط یکی از دوستانش در لاهور منتشر می‌شده، فرستاده بود. بخش دوم این کتاب بیست مقاله علمی و انتقادی درباره جنبه‌های مختلف حیات و پیام اقبال را دربر می‌گیرد. بخش سوم کتاب نیز چکامه‌هایی است که در مدح و ستایش آن عاشق صادق و صمیمی ایران توسط دوست‌داران وی در این گلزمین در پنجاه سال بعد از درگذشت او سروده شده است.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
6011712c5f207.png

رساله نوریه سلطانیه

این کتاب تألیف شیخ عبدالحق محدث دهلوی است که او یکی از بزرگ‌ترین علما و پیشوایان اسلامی شبه قاره بود و این کتاب را برای راهنمایی یکی از مقتدرترین پادشاهان مسلمان این منطقه یعنی نورالدین محمد جهانگیر نوشت و در خلال آن کوشیده با استفاده از مبانی دینی و حکمی و استناد به آیات و احادیث، اقوال فرزانگان پیشین و عملکردهای فرمانروایان گذشته، آنچه برای حکمرانان بایسته است، روشن گردد و نامه‌ای سودمند در سیاست مدن و آیین کشورداری نگاشته آید.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب