کتاب کارنامه اوقاف از عبدالعلی باقی شهرضائی در سال 1350 توسط چاپخانه شرکت سهامی طبع کتاب منتشر شد. برخی از عناوین کتاب عبارتند از: وقف در اسلام، مدارس اسلامی، کتابخانه‌ها، رجال علمی، وقفهای اولین، وقف در فقه اسلام، وقف در رسائل، وقف در عصر ما و ..

منابع مشابه بیشتر ...

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.

63c2c4537815d.jpg

اسلام و ایران: مذهب و ملیت ایرانی

محمودرضا افتخارزاده

نویسنده در بخش نخست کتاب، با نگاهی به دوران تاریخی ایران باستان، ساختار اشرافی، مبانی قدرت روحانیت مزدیسنا، شیوه اجرای آداب و احکام دینی و حوزه‌های فقهی روزگار ساسانی را بررسی می‌کند .وی در بخش دوم، درباره ظهور اسلام در ایران و نقش آن در شکل‌گیری هویت، ملیت و تاریخ ایرانی سخن می‌گوید و در بخش پایانی در خصوص مبانی و عناصر هویت ملی ایران چون عاشورا، سنن ایرانی سوگواری، تعزیه، نوروز و آداب و اعمال آن توضیحاتی به دست می‌دهد . سخن اصلی نویسنده در کتاب حاضر این است که نشان دهد چگونه اسلام سازنده هویت و فرهنگ ملی ایرانی بوده است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6155dbd7a3664.jpg

تاریخ منظوم خراسان شامل شهرها و رجال آن سامان و خادمان آن آستان

عبدالعلی باقی شهرضائی

کتاب حاضر در شش فصل به ترتیب به نظم درآمده است که بخش اول آن در توحید پروردگار، بخش دوم شهرهای خراسان و مزار بزرگان، بخش سوم ولادت حضرت رضا (ع) و ورود به ایران تا شهادت آن حضرت، بخش چهارم یاران حضرت و بزرگان خراسان، بخش پنجم وقایع تاریخی و نواب تولیت، بخش ششم توسل به پروردگار.

نظم/شعر معاصر
کتاب