601becb14eca2.jpg

نمونه ای از سنگنپشته های پارسی باستان

مکان چاپ: تهران ناشر: چاپخانه آتشکده تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

موضوع این کتاب چند نمونه از زبان پارسی باستان که به خط میخی رایج ایران از سده ششم پیش از میلاد مسیح از پادشاهان هخامنشی بجای مانده برای دانشجویان دانشکده ادبیات فراهم شده است

منابع مشابه بیشتر ...

61658b66d97ea.jpg

کتیبه های تاریخی لرستان از قرن چهارم هجری قمری تا قرن چهاردهم

حمید ایزدپناه

کتیبه های تاریخی استان لرستان از قرن چهارم تا قرن چهاردهم نوشته حمید ایزدپناه است که در سال 1351 منتشر شده است. کتیبه ها به خط کوفی و فارسی است و مربوط به نیمه دوم قرن چهارم تا اوایل قرن چهاردهم است. کشف و جمع آوری آنها حاصل کوشش هشت ساله ای است که به مناسبت تالیف و تدوین کتابی به نام (آثار باستانی و تاریخی لرستان) در دو جلد و به توصیه انجمن آثار ملی سعادت و توسط مولف این کتاب انجام شده است. برخی از این سنگ نوشته ها تاریخ ساختمان پل و یا بنایی است و بعضی دیگر قوانین و دستورات امراء و حکام عهد سلاجقه و صفویه است که بخشش چیزی است و یا تحریم و ممنوعیت اعمال و رفتاری را اعلام می نماید و یا از فرمانروایانی نام برده که تاریخ کمتر از آنها ذکری کرده است.

5758c1973e970.jpg

نقش پارسی بر احجار هند فهرستی از کتیبه ها و خطوط فارسی بر لوح سنگ های هندوستان

کتاب نقش پارسی بر احجار هند مجموعه ای از کتیبه ها و خطوط فارسی که نویسنده، علی اصغر حکمت شخصا با چشم خود دیده یا از کتب، اسناد معتبر و موثق در مدت 4 سالی که از طرف سفارت ایران در هند گماشته شده جمع آوری کرده است. این اثر نخست در سال های 36- 1335 در مجله «هند و ایران» کلکته در شماره های مختلف به چاپ رسید و بعد به صورت مجموعه ای مدون در 111 صفحه فراهم و چاپ شد. بعد از استقبال خوانندگان فارسی، نویسنده با اضافه کردن مطالب جدید و تهیه رونوشت کتیبه های فارسی بر تجدید چاپ آن همت گماشت. کتاب حاضر شامل معرفی هشتاد فقره کتیبه فارسی از اواخر قرن ششم هجری تا اوایل قرن چهاردهم است که هر یک به بنای عمارتی مهم یا سال وفات مردی بزرگ اشاره دارد. دومین چاپ این کتاب، به همت مؤلف، در سال 1337 ش در انتشارات کتابخانه ابن سینای تهران انجام شد.