در تقسیمات کشوری، اسکنان روستایی است که از دهستان حرمرود سفلا واقع در بخش سامن از توابع شهرستان ملایر در جنوب شرقی استان همدان. در این استان اقوام گوناگون با فرهنگ‌های خاص خود زندگی می‌کنند که بی‌تردید تا اندازه‌ای از یکدیگر تأثیر پذیرفته‌اند. لک‌ها در جنوب استان همدان و در مجاورت استان لرستان ساکن‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

63667b2ed36bf.png

واژه نامه شصت و هفت گویش ایرانی

صادق کیا

این کتاب افزون بر مقدمه، شامل دو فصل است؛ فصل اول واژه نامه و فصل دوم واژه‌های ویژه، واژه‌های مربوط به خرما و مفاهیم در ارتباط با آن و درخت خرما، وزن‌ها و بازی‌ها. واژه‌نامه به صورت فارسی ـ گویش تنظیم شده است. برابرهای گویشی به ترتیب الفبای لاتین و نام گویش‌ها به ترتیب الفبای فارسی ذیل هر مدخل آمده است. در پیش‌گفتار کتاب نیز نکاتی در تعریف گویش‌شناسی، ضرورت گردآوری گویش‌های ایرانی و همچنین توضیح درباره تحقیقات و نگارش‌های دکتر کیا در این حوزه آمده است.

5f9d29b9ae95f.png

توصیف زبان‌شناختی ساختمان واژه در گونه کرمانی

رضاپاشا مقیمی زاده

بررسی گویش‌ها کاری پردامنه است که باید در همه نقاط ایران صورت پذیرد تا سرانجام گنجینه‌های فرهنگ و ادب ایران تاریخی و باستانی که در گوشه و کنار و اذهان و دل‌های ساکنان این مرزوبوم برجا مانده، از گزند نابودی برکنار ماند. در این کتاب به بررسی ساخت واژه‌ای گونه رایج در شهر کرمان پرداخته شده است. گونه کرمانی، گونه‌ای از زبان فارسی است که مردم شهر کرمان مرکز استان کرمان بدان سخن می‌گویند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5871456e3367c.PNG

دستور زبان فارسي: واژگان و پيوندهاي ساختي

علی مصریان

بررسي و توصيف ويژگي‌هاي دستوري و صرفي، پيوندهاي ساختي دسته واژه ها و روابط ساختي جمله در زبان فارسي بر پايه نظريه «اصل‌ها و عامل‌هاي ساختي و کمينه‌گيري» موضوع مطالعه اين کتاب است. از این کتاب همچنین می‌توان برای «ساخت زبان فارسی» در رشته زبان‌شناسی و «نحو زبان فارسی» در رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، در مقطع کارشناسی ارشد، به عنوان متن درسی بهره جست.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
مقاله
5681a80ecc377.PNG

نقد و بررسی کتاب گویش‌های انگلستان

علی مصریان

در این مقاله به نقد و بررسی کتاب گویش‌های انگلستان نوشته پیتر ترادگیل پرداخته شده است.

دستور زبان/دستور زبان‌های دیگر دستور زبان/گویش و لهجه
مقاله