کتاب راهنمای دانشگاه ملی ایران به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس دانشگاه ملی تالیف شده است که به تاریخچه دانشگاه و برنامه و طرز کار دانشگاه ملی ایران و ... پرداخته شده است. کتاب در سال 1343-1344 منتشر شده است

منابع مشابه بیشتر ...

665b36af801ca.jpg

گوشه ای از سیمای تاریخ علوم در ایران (مقالات تحقیقی)

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر که به صورت مجموعه ای از مقاله ها انتشار می یابد میتواند گامی به سوی تدوین فرهنگ جامعی درباره تاریخ علوم در ایران به شمار رود. چنانکه در لابه لای صفحات این کتاب ملاحظه میگردد سرزمین کهنسال ما در امر پرورش استعدادها و نیروهای خلاق و متفکر در زمینه های مختلف علوم، در طی تاریخ پر نشیب و فراز خویش پهنه مستعدی بشمار می رفته، تا جایی که در برخی از زمینه های علوم فرزندان بزرگ و سرفراز آن چون رازی، فارابی، پورسینا، خوارزمی، خیام، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی و ... نقشی اساسی و بنیادی برعهده داشته اند و این وظیفه ملی ما است تا به دور از تعصب و با واقع بینی هرچه بیشتر به بررسی پیشینه علمی سرزمین خود پردازیم باشد که عوامل موثر در امر کسب پیروزیهای علمی میهن خود را در برخی از دورانها و دلایل رکود فعالیتهای علمی و ظهور ننمودن چهره های درخشان را در برخی دیگر از زمانها دریابیم و سپس با آگاهی از جنبه های مثبت و منفی گذشته راه خود را به سوی یک آینده موفقیت امیز در جهت ایجاد محیطی مناسب برای رشد متفکران و محققان ارزنده بگشاییم.

6655f31daf914.jpg

گیلان استان آخر (مجموعه مقالات)

محمدتقی پوراحمد جکتاجی

مجموعة حاضر، حاوی سی مقاله با موضوع توسعه‌نیافتگی استان گیلان است که در مجلة «گیله‌وا» بین سال‌های 13711379 به چاپ رسیده است. از مطالعة این مقاله‌ها می‌توان نتیجه گرفت استان گیلان با دارا بودن کمتر از یک درصد خاک کشور، می‌تواند بخش عمدة غذای مردم کشور را فقط با استقرار صنایع تبدیلی تأمین کند. ولی با این حال، بازار کار مناسب برای بسیاری از جوانان گیلانی و ایرانی وجود ندارد. شاید بتوان گفت بیکاری، مدیریت غیربومی و فقدان طرح‌های ملی از مواردی است که این استان را در زمرة استان‌های توسعه‌نیافتة ایران قرار داده است.