این کتاب حاصل تحقیقات و مطالعات عده زیادی از دانشمندان و پژوهشگران اروپایی است که در خلال دو قرن اخیر درباره فرهنگ و زبان و آداب و رسوم کردها تحت عنوان کردشناسی به عمل آمده و چهار نفر از نویسندگان سرشناس کرد به نام‌های پروفسور قناتی کردو، دکتر جمال نیز، استاد مسعود محمد و استاد عبدالرحمن حاج معروف در قالب یک مقدمه و سه بخش، گردآوری و به رشته تحریر درآمده است. در این یادداشت‌ها تا آنجا که به کردشناسی ارتباط داشته، کوشش شده که بر اساس دانش زبان‌شناسی در مورد لهجه‌های مکری، زازا، لری، کرماشانی، کلهری و کرمانجی شرقی تحقیق نماید. برای این منظور پاره‌ای از حکایات را مانند مم‌‌وزین، ناصر و مال مال، زنبیل فروش و ابیات عبدالرحمن پاشای بابان را گردآوری نموده و این متن‌ها با حروف عربی و لاتین و با ترجمه آلمانی در 1905 منتشر کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6589994f79fc2.jpg

شاعر قله های مه آلود: تصحیح‌، ترجمه و شرح اشعار غلام‌رضا ارکوازی به‌انضمام درآمدی بر کرد و سیر تاریخی و فرهنگی او و تاریخ استان ایلام‌

در فصل نخست کتاب درباره زیستگاه کردان، زبان کردی، و ادبیات کردی نکاتی مطرح گردیده، سپس تاریخ استان ایلام از اعصار کهن تا دوره حاضر به اختصار بازگو شده سرانجام زندگی و شعر "غلام‌رضا ارکوازی "بررسی می‌شود .فصل چهارم کتاب شامل متن انتقادی اشعار اوست و در فصل پنجم، متن اشعار "غلام‌رضا ارکوازی " با رسم‌الخط کردی درج می‌گردد .فصل پایانی کتاب نیز به شرح و ترجمه اشعار اختصاص دارد .

64f08f0f56ae1.jpg

تاریخ تصوف در کردستان‌

محمد رئوف توکلی

در این کتاب، نخست ادیان باستانی کردها معرفی می‌شود، سپس شرحی از فرقه‌های مختلف صوفیه فراهم می‌آید .معرفی بنیان گذاران و آداب طریقت فرقه‌های"قادریه"، "نقشبندیه" و "حقه" از دیگر مطالب کتاب است .