604cc6f2cdc32.png

از رمانتیسم تا سوررئالیسم: بررسی مهم‌ترین شیوه‌های ادبی فرانسه از صد سال پیش تاکنون

مکان چاپ: تهران ناشر: امیرکبیر تاریخ چاپ: ۱۳۳۶ هجری شمسی زبان: فارسی

در این کتاب، آثار گروهی از شاعران فرانسه با تقسیم‌بندی خاصی مورد بررسی قرار گرفته است. در تقسیم‌بندی شاعران و انتساب آنها به یک شیوه خاص ادبی نظر نقادان فرانسوی نیز همواره با هم یکسان نیست. برای مثال یکی نروال را شاعر رمانتیک به شمار می‌آورد و دیگر او را پیشرو شاعران تازه‌جوی پس از خود می‌داند و این از آن‌روست که شیوه‌های گوناگون ادبی، مرز دقیق و مشخصی ندارد. جدول خلاصه مهم‌ترین شیوه‌های ادبی فرانسه از آغاز شکفتگی ادبیات بر این کتاب افزوده شده و به فصول کتاب پیوند داده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6537db88d0450.jpg

بررسی آثار و زندگی جک لندن؛ به انضمام دو داستان کوتاه (مرتد، یک تکه گوشت)

آرتوش بوداقیان

جک لندن جزو آن دسته از نویسندگان استثنایی است که از چارچوب ملیت خود خارج شده و به تمامی بشریت مترقی تعلق یافته اند. جک لندن در آثار خود مسائل مختلف و مضامین گوناگونی را مورد بررسی قرار می دهد ولی توجه اصلی او در همه اوقات معطوف به انسان زحمتکش بوده است. به عنوان نویسنده ای دموکرات و اومانیست، لندن با رنگهایی بسیار درخشان انسان فرودست و زحمتکش را با تمامی آرزوها، رویاها، تلاش ها و رنج های جسمی و روحی اش به تصویر میکشد. در آثار برجسته لندن چهره خشن، بی رحم و ریاکار نظام سرمایه داری و سیاست های سراپا سالوسانه آن با ظرافتی هر چه تمام تر عریان شده و ارکان این نظام زیر شلاق شدیدترین انتقادات قرار گرفته است. لندن تنها چاره رهایی از جهنم سرمایه داری را در انقلاب سوسیالیستی می دید و از این نظر در زمان خود شاید تنها نویسنده ای بود که قانونمندی های روند تکامل جامعه را دریافت و آنرا در آثار خود متبلور و متجلی ساخت تصادفی نیست که ماکسیم گورکی او را به عنوان "پیشگام و پیش آهنگ ادبیات کارگری آمریکا" مورد تحسین و تمجید فراوان قرار داد...

64da2c577e78f.jpg

فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد

جان آنتونی کادن

مجموعه حاضر که نوعی فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد است براساس "واژه‌نامه اصطلاحات ادبی "اثر ج.آ.کادن، همراه با "واژه‌نامه فشرده اصطلاحات ادبی "اثر "کریس بالدیک "تدوین گردیده است .به این ترتیب، که از میان واژه‌های این دو واژه‌نامه، اصطلاحات و واژه‌های مهم و رایج به همراه واژه‌های موجود در عرصه ادبیات و نقد معاصر برگزیده شد تا به نوعی در بردارنده واژگان، مفاهیم و مباحث اصلی در حوزه ادبیات و نقد باشد .در بخش آغازین کتاب نمایه "فارسی انگلیسی " (واژگان اصلی متن با معادل فارسی) درج گردیده، سپس شرح و توضیح واژگان در بخش اصلی کتاب براساس الفبای انگلیسی فراهم آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5c02b5aebef14.png

هراس؛ در صدویک قطعه (دفتر اول و دوم) به همراه یادداشتی از گوینده و تحلیلی از دکتر محسن هشترودی

حسن هنرمندی

این کتاب دربرگیرنده صد و یک قطعه از اشعار حسن هنرمندی است که در ابتدای آن یادداشتی از وی درباره شعر نیز آورده شده است. در پایان نیز تحلیلی از اشعار وی توسط دکتر محسن هشترودی صورت گرفته که در این کتاب آورده شده است. در بخشی از این تحلیل می‌خوانیم: «مجموعه هراس از گوینده‌ای تک‌رو و ناآشناست. اسلوب شعرها مطنطن و الفاظ همچون نگین‌های مرصع صیقلی دست‌بندی ظریف و شکننده می‌درخشد. شاعر سبکسیر و گران‌جان با خاطری ملتهب به مهر و عنایت به منظور روی می‌کند اما با گریزی شتاب‌زده و خلجانی جانگداز از او می‌گریزد و در این گرایش و گریز گویی طوقی از اندیشه‌ها و عواطف را که به قصد هدیه‌ای در دست داشت می‌گسلد و دانه های درخشنده آن که سپیده‌دمان به خون شاعر آلوده و سرخ شده بود در مسیر او پراکنده می‌شود، هدیه به مقصد نرسیده و به مثابه اشک خونین شاعر نثار راه رهگذران است».

نظم/شعر معاصر
کتاب
569ad742d8fb1.jpg

داستایفسکی

آندره ژید نویسنده معروف فرانسوی در این کتاب داستایوسکی (1881 – 1821م) را از روی نامه ها و نوشته هایش نقد کرده است. وی در بررسی نامه ها، ترجمه ین بی استوک را ملاک قرار داده است. در این اثر، درباره شخصیت داستایوسکی از روی آثارش نیز سخن رفته است و گوشه هایی از آثار او در خلال نقد آورده شده است. بخش عظیمی از این کتاب، سخنرانی آندره ژید در تماشاخانه «ویوکولومبی یه» است که به مناسبت صدمین سالگرد تولد داستایوسکی برگزار شده بود. این کتاب به همت حسن هنرمندی به فارسی برگردانده شد و در سال 1354 توسط انتشارات زوار به طبع رسید.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
کتاب