60fbb4cf1ab4a.png

تحلیل های روانشناختی در هنر و ادبیات: مجموعه مقالات

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر مرکز تاریخ چاپ: ۱۳۸۴ هجری شمسی زبان: فارسی

درمقالات این کتاب، برخی از آثار هنری و ادبی در زمینه‌های داستان و شعر و فیلم و نقاشی از دید روانشناختی بررسی شده‌اند؛ در زمینه داستان، آثار هدایت و چوبک و بهرام صادقی؛ در شعر آثار اخوان ثالث؛ در فیلم آثار سهراب شهید ثالث، کیارستمی، ورنر هرتزوگ؛ و در نقاشی آثار اسپهبدی و معتبر. تحلیل‌ها بر سه گونه‌اند؛ در یکی به تحلیل متن اکتفا می‌شود، در دیگری به تحلیل شخصیت‌های اثر پرداخته می‌شود و سومین گونه شخصیت و ذهن خود هنرمند را تحلیل می‌کند. کتاب مقدمه‌ای مفصل درباره کاربرد روانکاوی و ساخت‌شکنی در تحلیل و تفسیر ادبیات و هنر دارد. در پایان کتاب ترجمه‌ای از آخرین اثر بکت که یکی از شاهکارهای نثر معاصر انگلیسی شمرده شده، افزوده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

663cc56bf2f36.jpg

نگاهی دیگر (مقالات و نقدها)

نصرالله پورجوادی

مطالبی که در این دفتر جمع آوری شده است مقالات و نقدهایی است که در طی دوازده سال گذشته به مرور نوشته و در مجله های مختلف، به خصوص در نشر دانش چاپ شده است. سه مقاله و نقد قبل از انقلاب و مابقی بعد از انقلاب نوشته شده است، بعضی مقاله است، بعضی مطالبی است که به مناسبتهایی به عنوان سرمقاله نوشته و در نشر دانش چاپ شده است بعضی دیگر نقدهایی است که بر کتابهای فارسی و انگلیسی نوشته ام. همه مقالات و نقدها تالیفی است به استثنای یک مقاله که از انگلیسی نوشته ام. همه مقالات و نقدها تالیفی است به استثنای یک مقاله که از انگلیسی ترجمه کرده ام و آن مقاله "نزاع دیوانگان با خدا" نوشته هلموت ریتر است. (تاریخ و محل اولین چاپ مقالات و نقدها در انتهای هر مقاله ذکر شده است)

663b981d1bc34.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد هشتم (دربرگیرنده بیست و پنج مقاله)

محمود افشار

جلد هشتم از نامواره دکتر محمود افشار دربرگیرنده بیست و پنج مقاله است که توسط دکتر محمود افشار گردآوری و به کوشش کریم اصفهانیان در سال 1373 منتشر شده است.