«ثمرات القدس» برخلاف بسیاری از تذکره‌های آن دیار که‌ غالبا درباره سلسله یا طریقه‌ای خاص تألیف شده‌اند، طیف وسیعی از عرفا را دربر دارد و شامل زندگینامه 495 تن از عرفای این منطقه است که برخی از آنان تا زمان مؤلف نیز در قید حیات بوده‌اند. میرزا لعل بیگ در تدوین این اثر تقریبا به تمامی تذکره‌های پیشین مراجعه کرده و بسیاری از مطالب را از آنها برگرفته و در متن کتاب از مأخذ موردنظر نام برده است‌. لعلی در مقدمه کتاب می‌نویسد که تألیف خود را به چهار بخش تقسیم کرده است. بر این اساس عرفایی که زندگینامه آنان را نوشته به چهار گروه تقسیم کرده است: کسانی که از زمان مرگ آنان تا عصر مؤلف مدت‌ها گذشته است؛ گروهی که از زمان مرگ آنان تا عصر مؤلف مدت زیادی نگذشته است؛ گروهی که در عصر مؤلف در قید حیات بوده‌اند و سپس در همان دوران به دیار باقی شتافته‌اند؛ و گروهی که در عصر مؤلف زندگی می‌کرده‌اند. بعد از اتمام معرفی این چهار گروه، ذکری از «نساء عارفات» بر اساس همین تقسیم‌بندی به عمل آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e32b9973561.jpg

در آسمان معرفت: تذکره اوحدی از عالمان ربانی

حسن حسن‌زاده‌ آملی

در آسمان معرفت (تذکره اوحدی از عالمان ربانی)، اثر حسن حسن‌زاده آملی مشتمل بر شرح زندگی علمی دوازده تن از علمای اسلامی است که در دوازده فصل تدوین گردیده است. 1375ش. ذیل نام هر شخصیت، اطلاعات زیر به چشم می‌خورد: شرحی کوتاه از دوران کودکی، تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی، عبادات، تألیفات و نوشته‌ها، استادان و شاگردان.

65e09d403a28c.jpg

تذکره امرائی (گلزار ادب لرستان)

اسفندیار غضنفری امرائی

موضوع این کتاب تذکره مانندی است در جهت معرفی شعر و شاعران لرستانی تالیف اسفندیار غضنفری امرائی که در سال 1364 منتشر شده است.