6124dcb1f2935.jpg

وَقایعُ السِّنینِ وَ الْاَعْوام یا گزارشهای سالیانه از ابتدای خلقت تا سال 1195 هجری

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابفروشی اسلامیه تاریخ چاپ: ۱۳۵۲ هجری شمسی زبان: فارسی

وَقایعُ السِّنینِ وَ الْاَعْوام یا گزارش‌های سالیانه از تاریخ خلقت تا سال ۱۱۹۵ هجری کتابی تاریخی به زبان فارسی نوشته سید عبدالحسین خاتون‌آبادی (درگذشت ۱۱۰۵ق). او در سه مقصد به وقایع تاریخی و شرح‌حال رجال و بزرگان اسلام از ابتدای خلقت تا سال ۱۱۹۵ق به‌ترتیب سال‌ها پرداخته است. کتاب وقایع السنین و الاعوام مجموعه‌ای تاریخی است که درباره وقایع تاریخی در کشورهای اسلامی و درباره رجال و بزرگان اسلام به صورت خلاصه ذکر شده است. کتاب در سه مقصد نوشته شده که قسمت عمده آن، تألیف خود مؤلف بوده که تا آخرین سال حیات خویش یعنی ۱۱۰۵ق را به رشته تحریر درآورده و پس از آن، بازماندگانش حوادث بعد را تا تاریخ ۱۱۹۳ق به آن افزودند. خاتون‌آبادی با مراجعه به منابع متعدد تلاش کرده تا سخن خود را در حدّ اعتبار بیان کند و به ذکر مآخذ به صورت رمزی پرداخته است. وی با توجه به همین رویه، به حوادثی دقت کرده که مورخان، وقایع را با ذکر دقیق ماه و سال قید کرده‌اند. از این رو به مروج الذهب توجه فراوان کرده، چون مسعودی تاریخ دقیق ماه و سال را آورده است. مؤلف بسیاری از وقایعی را که خود، شاهد آن بوده هم با ذکر ماه و سال قید کرده است

منابع مشابه بیشتر ...

65f061d692955.jpg

تاریخ علوم اسلامی (تقریرات)

جلال الدین همایی

تاریخ علوم اسلامی تقريرات استاد جلال‌الدین همایی است در درس تاريخ علوم اسلامى كه توسط خود استاد تنظيم شده است. كتاب تتبعى است در تاريخ علوم اسلامى، و مخصوصا بررسى تأثير ايراني اندر ايجاد نهضت علمى عصر عباسى، همراه با معرفى گروهى از علما و دانشمندان ايرانى كه «مؤلفات آنها در انواع فنون عقلى و نقلى، سرمايۀ معارف اسلامى و پايۀ فرهنگ و ثقافت بشرى اعم از ملل و دول خاورى و باخترى بوده است».عناوين برخى ازمهمترين موضوعات كتاب به اين شرح است: فنون نقلى اسلامى، قرآن و حديث، سرچشمۀ علوم عقلى اسلامى، اولين ترجمه در اسلام، مراكز علوم عقلى در ايران و روم، نمونۀ مدارس ايران قبل از بنياد نظاميه، شش ناحيۀ حوزۀ علمى، مدارس اسلامى،تاريخ علم نجوم و هيئت، تقسيم‌بندى علوم به طريقۀ علما و فلاسفه، فهرست اسامى دانشمندان ايرانى كه در هررشته از علوم و فنون اسلامى صاحب تأليف عمده و اساسى بوده‌اند، ادبا و مترسلان، رياضيات و هيئت، و ارتباط ايرانيان با علوم جديد فرنگى. كتاب فهرست اعلام، شامل نام كسان و كتابها و جايها دارد.

65e86dce9aa79.jpg

تاریخ تمدن - جلد دوم

هنری لوکاس

کتاب تاریخ تمدن بشر از کهن ترین روزگار تا سده کتابی نوشته و چاپ شده در دو جلد است که در آن به اختصار ، به ویژگی ها و سیر تحولات جوامع انسانی و تمدن ها پرداخته می شود. در جلد اول این مجموعه ، طی سی و یک فصل ، سیر تمدن بشر از زمان پیدایش انسان و عصر سنگ تا سده های میانه بررسی و تبیین می شود. مخاطبان کتاب را با این مباحث مطالعه می کنند: پیدایش انسان و چیستی فرهنگ او؛ سپیده دم فرهنگ : عصر سنگ ؛ آستانه تاریخ : عصر مفرغ و آغاز عصر آهن ؛ تمدن مصر؛ تمدن دره دجله و فرات ؛ تمدن فنیقی و عبدانی ؛ مهاجرت های اقوام هند و اروپایی ، ایرانیان و فرهنگشان ؛ تمدن های خاور دور: تمدن هندی و چیستی ؛ بنیادهای تمدن یونانی ؛ تمدن یونانی تا عصر ارسطو؛ تمدن یونانی ماب ؛ بنیادهای تمدن رومی ؛ تمدن رومی ؛ علم و دانش یونانی _ رومی ، حقوقی رومی ؛ پیدایش مسیحیت ؛ رومی ها و بربرها؛ بیزانس : آفرینشگر و نگاهبان تمدن ؛ تمدن اسلامی ؛ بنیادهای یگانگی فرهنگی سده های میانه ؛ نوزایی کارو لنژی ؛ خاور زمین در سده های میانه ؛ تاثیر خاور زمین بر فرهنگ سده های میانه : عصر جنگ های صلیبی ؛ روستاییان و اشراف : ملک و قلعه اربابی ؛ شهرها و صنف ها: بازرگانی و صنعت ؛ فرهنگ الهام گرفته از دین ؛ زندگی دوباره علم و دانش در سده های میانه ؛ هنر سده های میانه ؛ زبان و ادبیات در سده های میانه ؛ فن آوری و ابداع های فنی سده های میانه ؛ حکومت متمرکز پادشاهی : پایان عصر زمینداری ؛ فرهنگ در پایان سده های میانه . کتاب با نقشه هایی از قلمروهای تمدن های یاد شده همراه است .