با توجه به اسناد تاریخی می‌توان از میانه قرن دوازدهم هجری، شعر فارسی به ویژه در هند را به دو جریان عمده «نازك‌خیالان اصفهانی» و «دورخیالان هندی» منشعب كرد؛ این انشعاب به گونه بارز، در تذكره‌های هندی و فارسی قرن دوازدهم و نیز در شعر خود شاعران منعكس گردید. این مقاله بر آن است كه تذكره سفینه خوشگو (نگارش 1137-1147 ق) نقش مؤثری در مرزبندی میان این دو جریان ادبی و همچنین در معرفی و تفكیك طرز دلپسند هندیان موسوم به طرز خیال، از طرز شاعران ایرانی ایفا كرده است. خوشگو در تذكره خود با قضاوت و ارزش‌گذاری شعر معاصرانش و كاربرد اصطلاحات نقد صورت‌گرایانه، از یك‌سو، جریان‌های ادبی مطرح در این دوره را مستقل از یكدیگر شناسانده و از سوی دیگر با معرفی استادان برجسته و خرده‌سبك‌های مطرح در طرز خیال هندی به تبیین مبانی نظری این شیوه شاعری در میان پارسی‌گویان هند در قرن دوازدهم پرداخته است.

منابع مشابه بیشتر ...

61e97bbd08386.png

بازگشت ادبی (بیگانه برگی در ادبیات افغانستان)

عبدالغفور آرزو

یکی از مسائل مبهم و غامض ادبیات، چگونگی بازگشت ادبی است. بازگشت ادبی مرز انفصال و گسست ادبی در حوزه فرهنگ و تمدن مشترک است. بنا بر اسناد تاریخی، تا برهه‌ای از تاریخ، سنت ادبی متجانس و همگنی را در جغرافیای فرهنگ مشترک می‌توان دید. بازگشت ادبی در ایران سبب می‌شود تا فرایند سنت ادبی همگن دچار گسست گردد. سخنوران و ادیبان ایرانی با گزینش سبک خراسانی و عراقی، آگاهانه و ارادی از سبک هندی فاصله می‌گیرند. اما سبک هندی در سه حوزه فرهنگی افغانستان، شبه قاره و ماوراءالنهر استمرار می‌یابد. این کتاب تلاش می‌کند تا علل و عوامل بازگشت ادبی را برجسته نموده تا بتواند فرایند تداوم سبک هندی را استدلال نماید.

5919a5f49eaea.jpg

دیوان مدام دیری

سید عبدالقاهر قاهری (1265- ؟ قمری) متخلص به مدام و مشهور به مدام دیری از شاعران جنوب ایران بود. او که به سیر و سیاحت مشغول بود، ده سال را در هندوستان سپری کرد. اشعار وی در قالب های قصیده، مثنوی، غزل، ترجیع بند و مسمط می باشند و گونه ای باز تولید سنت ادبی شعر فارسی به شمار می روند. غزلیات دیری، بیشتر به تبعیت از سبک عراقی و هندی خصوصا حافظ و صائب می باشد و مثنوی های او تحت تاثیر مضامین بلند نظامی گنجه ای چون خسرو و شیرین می باشد. کتاب حاضر به اهتمام علی هوشمند و توسط انتشارات شروع در سال 1383 در اختیار علاقمندان فرهنگ و ادب فارسی قرار گرفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

602a85d6d2421.png

نقد خیال: نقد ادبی در سبک هندی

محمود فتوحی

هدف این کتاب آن است تا تصویری از نقد ادبی، دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و اندیشه‌های رایج در جامعه ادبی فارسی‌زبانان در فاصله سال‌های 900 تا 1200 هـ.ق را ارائه دهد. در این تحقیق به مسائل عمده ادبیات و نقد ادبی در متون فارسی نظری افکنده شده و نویسنده کوشیده تا دیدگاه‌های انتقادی و اندیشه‌های مؤثر در ذوق زمان و روند خلاقیت ادبی عصر صفوی را بررسی کند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/سبک شناسی و مکتب‌های ادبی
کتاب
58bbd25af224b.PNG

رسایل محتشم کاشانی: ژانری ناشناخته

محمدجواد مهدوي

محتشم کاشانی (935 ـ 996 ق) را به سبب قصایدش که در استواری به قصاید انوری و خاقانی می‌ماند، «خاقانی ثانی» و به واسطه ترکیب‌بند پر شوری که در مرثیه امام حسین (ع) سروده، «حسان‌العجم» نامیده‌اند. اما وجه خلاقه سبک محتشم ـ که چندان مورد توجه سبک‌شناسان و مورخان ادبی قرار نگرفته ـ نه در غزل‌ها و قصاید، بلکه در دو رساله «جلالیه» و «نقل عشاق» اوست. به لحاظ ساخت روایی ـ تغزلی و بیان تجربه‌های وقوعی و واسوختی، این دو رساله منحصر به فردند و در تبیین مکتب وقوع و واسوخت نیز، آن‌گونه که باید، مورد توجه محققان قرار نگرفته‌اند. محتشم روایت منثورعشق واقع‌گرا را با غزل‌های بالبداهه (و گاه نیز برای تکمیل مطلب با قالب‌های شعری دیگر) درآمیخته و گونه ادبی متفاوتی ابداع کرده است. موضوع این مقاله، معرفی این گونه ناشناخته و تبیین ویژگی‌های ساختاری و سبکی این نوع روایت تغزلی در این دو رساله محتشم است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله