61362124cd45d.jpg

بزرگداشت ابونصر فارابی فیلسوف و داشمند برجسته ایرانی قرن سوم هجری در دانشگاه پهلوی، زندگینامه و دوران او

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دانشگاه پهلوی تاریخ چاپ: ۱۳۵۳ هجری شمسی زبان: فارسی

موضوع کتاب در مورد بزرگداشت ابونصر فارابی فیلسوف و دانشمند برجسته ایرانی قرن سوم هجری، زندگینامه و دوران اوست که در دانشگاه پهلوی در سال 1353 برگزار شده است. محمدبن طرخان بن ازلغ معروف به ابونصر فارابی و ملقب به "معلم ثانی" بین سالهای 257 و 264 ه ق در فاراب سیر دریا در ناحیه ماوراء النهر تولد شده. وی از اکابر فلاسفه نامی و حکمای اسلامی ایرانی قرن چهارم هجری و معاصر دیالمه در ایران و آل حمدان حکمرانان شامات بوده و پس از ارسطو که در تاریخ علوم بنام معلم اول لقب داشت به نام معلم "ثانی" شهرت یافته است. دوران ابونصر بنام عصر طلائی و نوزائی فرهنگ ایرانی اسلامی معروف است زیرا در این عصر بود که خیل دانشمندان بنامی مانند ابوریحان بیرونی و ابوسهل و کندی و خوارزمشاهی و ابن سینا و رازی و غزالی و شاعرانی مانند رودکی و دقیقی و عنصری و فردوسی پیدا شدند و هرکدام در رشته‌های خودشان ستارگان درخشانی بشمار میایند و زیب افزای تاریخ پرافتخار فرهنگ و علوم جهانگیر ایرانی هستند. اهمیت فارابی مخصوصا در ایجاد پلی بین فلسفه و حکمای آتن و اسکندریه و فرهنگ اسلامی ایرانی است که خود نیز در مسائل گوناگون به عقاید و آراء آنها اضافه نموده و در طبیعیات و علم الاخلاق و تقسیم بندی علوم تالیفاتی از خود باقی گذارده و مخصوصا سعی نموده است بین عقاید افلاطون و ارسطو التیام دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

6637a99d4d3c9.jpg

به یادبود نهصدمین سال وفات شاعر شهیر حکیم قطران تبریزی

از شرح حال شاعر بزرگ تبریز حکیم قطران به علت بعد زمان و نبودن مدارک کافی اطلاع صحیحی در دست نداریم. از طرفی تاریخ آذربایجان هم از اوائل شیوع اسلام تا قرن سوم و چهارم هجری به قدری تاریک است که به هیچ وجه از سلاطین و حکمدارانی که در آن دوره در این سرزمین فرمانروایی داشته اند خبر مضبوطی در دست نیست که بتوانیم با مراجعه به آن تواریخ کمکی به روشن کردن شرح حال این شاعر بنمائیم. قطران از قصیده سرایان درجه اول فارسی است و بیشتر طرز شعرای خراسان را بکار برده اشعار او در زمان دولتشاه معروف بوده است قصائدش متین است و در فنون لفظی تجنیس و ترصیع و ذوقافیتین بکار برده و قصاید مصنوعه در تمثیل همین فنون ساخته نیز در وصف وقایع و فصول و مناظر استادی نشان داده است و از رشته های حکمت نیز ؟آگاه بوده که غالب نویسندگان او را حکیم می نویسند و بعضی او را امام الشعرا و فخرالشعرا نوشته اند و اشعار او در زمان خود در شهرهای عراق و خراسان اشتهار داشته و او را باستادی شناخته و نظیر فرخی می دانسته اند...