نویسنده این کتاب در سال 1372و 1373(هر بار به مدت دوماه) به همراه یک گروه فیلمبردار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای تهیه مجموعه‌ای مستند درباره آسیای مرکزی به کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان سفر می‌کند. این گروه کوشیده‌اند تا تصویری از معماری، سنت‌ها، آداب و رسوم، مذهب، هنر و ادبیات، صنایع دستی و اقتصاد کشورهای مذکور فراهم آورند. مؤلف نیز که با این گروه هم‌سفر بوده است، یادداشت‌های روزانه خود را از دیده‌ها و شنیده‌ها در قالب سفرنامه تنظیم و منتشر کرده است. در این نوشته‌ها جنبه‌های مختلف فرهنگ، طبیعت، اقتصاد، تاریخ، زندگی و آداب و رسوم مردم آسیای مرکزی توصیف شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

640de819c3dee.jpg

افسانه پانتورانیسم

زاره واند

پان‌تورانیسم به‌عنوان یک فراخوان سیاسی جهت اتّحاد ترکان جهان، حرکتی نسبتاً جدید و متأخر است؛ زمینه‌های فکری‌اش در اوایل قرن بیستم فراهم شد و در خلال مراحل پایانی جنگ اوّل جهانی در یک برنامه عملی جهت توسعه‌طلبی ترکان عثمانی به سمت ایران، قفقاز و آسیای میانه تبدیل شد؛ فراخوانی که به‌رغم افت‌وخیزهایی چند، هیچ‌گاه از افق سیاسی ترکیه خارج نشد و امروزه نیز شاهد دور جدیدی از آن هستیم. کتاب افسانه پان‌تورانیسم به قلم زاره واند ـ نام مستعار زوان و وارتوهی نعلبندیان ـ یکی از نخستین و جامع‌ترین پژوهش‌هایی است که در اندک زمانی بعد از دور اوّلِ فراز و فرود این حرکت در اواسط دهه 1920 میلادی منتشر شد.

63ea47a32b8de.jpg

جایگاه ایران در آسیای مرکزی

مهدی سنایی (نهاوندی)

کتاب حاضر نخست مقاله ای مفصل در زمینه علایق فرهنگی و اقتصادی میان ایران و آسیای مرکزی بود که مسبوق به حضور مولف در دانشگاههای جمهوری های آسیای مرکزی و سابقه پژوهش علمی و روشمند در این موضوعات به نگارش در آمد. پس از آن در سال 1375 به مدد مطالعات و پژوهش مفصل و در آخر با اصلاحات و اضافات دیگری فرجام خویش را به شکل نوشته حاضر یافت...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

589ea162d1c5a.PNG

خصلت‌های دراماتیک شعر «پروین»

محمدرضا محمدی نیکو

برای مقدمه این نوشتار، به بررسی پیشینه نمایشنامه‌نویسی و نمایش منظوم در ایران نیازی نیست، زیرا در این باره می‌توان یکراست به منابع اصلی رجوع کرد. اما ناچاریم یادآور شویم که آغاز درام‌نویسی در ایران به اواخر دوره قاجار و سپس مشروطیت باز می‌گردد و به هر صورت باید آشنایی ایرانیان با نمایشنامه‌های اروپایی و اجرای آنها در ایران را ابتدای نمایشنامه‌نویسی و درام در این سرزمین دانست. در کنار نمایش‌ها و درام‌هایی که پدید آمد، می‌توان ظهور خصلت‌های دراماتیک را در پاره‌ای آثار شاعران بازجست. اگر چه تک و توک در آثار گذشتگان نیز چنان خصلت‌هایی یافت می‌شود، اما بسیار اندک است و درست‌تر آن است که ظهور و رشد این خصلت‌ها را در شعر شاعران مشروطه به این سو، متأثر از هنر درام بدانیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله