613a199b5c536.jpg

نکوداشت مقام علمی استاد منوچهر ستوده (در صدمین سال زندگانی استاد)

مراسم نکوداشت مقام علمی استاد ۱۰۰ ساله‌ جغرافیای تاریخی ایران در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال 1384 برگزار شد. در این مراسم، استادان پیشکسوتی مانند دکتر مظاهر مصفا، دکتر امیربانو کریمی، دکتر شیرین بیانی، استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی و جلیل تجلیل حضور داشتند. این برنامه که به پیشنهاد و حمایت استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی برگزار شد با سخنرانی دکتر مهدی محقق، دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، دکتر محمدعلی اسلامی‌ندوشن، دکتر شیرین بیانی، دکتر احمد اقتداری، دکتر مظاهر مصفا، دکتر امیربانو کریمی، دکتر شفیعی‌کدکنی و دیگر استادان پیشکسوت تاریخ، ادبیات و فرهنگ همراه بود. منوچهر ستوده، متولد ۲۸ تیرماه ۱۲۹۲ در محله عودلاجان تهران، ایرانشناس، جغرافیدان، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر است. وی تاکنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب و ۲۸۶ مقاله نوشته است. «تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس»، «فرهنگ گیلکی»، «فرهنگ کرمانی»، «جغرافیای اصفهان»، «تاریخ گیلان و دیلمستان»، «فرهنگ نائینی»، «تاریخ بدخشان» و کتاب ۱۰ جلدی «از آستارا تا استارباد» شامل آثار و بناهای تاریخی گیلان، مازندران و گلستان برخی از آثار وی به‌شمار می‌روند.

منابع مشابه بیشتر ...

66437f302f3c6.jpg

مکتب پروانه: مجموعه شعری از مرحوم محمدعلی متصدی زاده زرندی (عبقری)

محمدعلی متصدی زاده زرندی (عبقری)

مجموعه حاضر (مکتب پروانه) بخش کوچکی از اشعار مرحوم محمدعلی متصدی زاده زرندی (عبقری) است که به مناسبت اولین سالگرد رحلت ایشان در سال 1374 انتشار یافت.

6643799d0f35f.jpg

مهجوری و مشتاقی (مقالات فرهنگی و ادبی)

فضل الله رضا

پروفسور فضل الله رضا در مورد کتاب می گویند: بخشی از مقالات و سخنرانی های فرهنگی پراکنده من در این کتاب فراهم آمده است. این مقالات در سالهای دور از هم نوشته شده، و بیشتر آن در نیم قرن گذشته در مجلات و مطبوعات ایران به چاپ رسیده است. به هنگام خواندن هر مقالت، اگر تاریخ و جو زمان و مناسبت نگارش یا گفتار ملحوظ ذهن خواننده قرار گیرد نکته ها آشکارتر می گردد.این کتاب هدیه ناچیزی است از برون مرز به همه پارسی زبانان در لایه های سخنان فرهنگی و شعر و ادب که بسیاری از خوانندگان خود ان گونه مضامین را به از من می شناسند یک پیام معنوی که جان کلام است پیام گرم آشناسی و همدلی ایرانیان جهان و آرزوی سرفرازی و پیروزمندی ایشان و پایندگی فرهنگ ایران. بیان شوق و ارادت نگارنده که از راه دور به گوش دل خوانندگان می رسد همان است که همه در دل داریم و قلم فاخر آن نویسنده توانا به زیبایی و ایجاز خوش رقم زده است: ایران را از یاد نبریم. در این زمان فرهنگ ما همتای سند هویت و منشور استقلال ماست...