مجموعۀ پژوهشي «ديار ابرار» با اين آرزو شكل گرفت كه خدمات هر شهر و دياري در دنياي بزرگ اسلام به اين آئين الهي، روشن گردد و سيماي ارزشي سرزمين اسلام، ترسيم و خدماتي كه مردم هر منطقه به اسلام تشيع، تقديم داشته اند، مشخص گردد. در اين مجموعه سابقۀ تشيّع و اسلام پذيري هر شهر، راويان برخاسته از منطقه و پيوند تاريخي شهر با عترت پيامبر (صلي الله عليه و آله)، سخنان پيشوايان معصوم (عليهم السّلام) دربارۀ شهرها، فقها، محدثان، مفسران و حافظان و خطبا و شاعران متعهد هر منطقه، مطرح مي گردد و از امامزادگان و بزرگان مدفون در شهر سخن به ميان مي آيد. مبارزات مردم شهرها با كفار و اشرار ترسيم مي شود. مساجد، مدارس، دانشگاه ها و مراكز فرهنگي مهم شهر در پيشديد نسل جوان قرار مي گيرد. آداب و سنن خوب و اسلامي مردم در ماه رمضان و محرم و عيد فطر و قربان و غدير و جمعه يادآوري مي شود. روحيات و اخلاق اقتصادي، نظامي، سياسي، فرهنگي و تاريخي شهرها مطرح مي گردد. "این كتاب مروری است گذرا و مختصر بر تاریخ ایران از زمان مادها تا دوران معاصر. كتاب متشكل از دو بخش است .بخش اول شامل سلسله‌های پادشاهی قبل از اسلام بوده و در بخش دوم دودمان‌های حكومتگر و حكام مختلف ایران پس از اسلام معرفی می‌شوند . اطلاعات مربوط به هر سلسله شامل تاریخ آغاز و خاتمه، و حوادث مهم دوران سلطنت یا حكومت هر پادشاه یا حاكم است ."

منابع مشابه بیشتر ...

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.

63c2c4537815d.jpg

اسلام و ایران: مذهب و ملیت ایرانی

محمودرضا افتخارزاده

نویسنده در بخش نخست کتاب، با نگاهی به دوران تاریخی ایران باستان، ساختار اشرافی، مبانی قدرت روحانیت مزدیسنا، شیوه اجرای آداب و احکام دینی و حوزه‌های فقهی روزگار ساسانی را بررسی می‌کند .وی در بخش دوم، درباره ظهور اسلام در ایران و نقش آن در شکل‌گیری هویت، ملیت و تاریخ ایرانی سخن می‌گوید و در بخش پایانی در خصوص مبانی و عناصر هویت ملی ایران چون عاشورا، سنن ایرانی سوگواری، تعزیه، نوروز و آداب و اعمال آن توضیحاتی به دست می‌دهد . سخن اصلی نویسنده در کتاب حاضر این است که نشان دهد چگونه اسلام سازنده هویت و فرهنگ ملی ایرانی بوده است .