موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در تحقیق موضوعاتی مانند خانواده، ازدواج، تعلیم و تربیت و بررسی عقاید و افکار مشکلات زنان را به شیوه علمی مورد بررسی قرار داده است. رساله حاضر شامل آمارهایی از وضع زنان ایران است که به مناسبت افتتاح نمایشگاه بین المللی زنان در تهران در سال 1339 از طرف موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده است. جدولهای این رساله توسط خانم ملوک مینو و با همکاری خانم شهین کلاهی دانشجویان علوم اجتماعی تهیه و تنظیم گردیده است و منظور از آنها نشان دادن برخی از خصوصیات حیات اجتماعی زنان بر مبنای آمارهای موجود می‌باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

6658a07655ac1.jpg

گلزار خاموش (یادنامه بانو راضیه دانشیان (گلبن) همراه با مقالاتی درباره زنان)

جمعی از نویسندگان

در کتاب حاضر شرح مختصری از زندگی و آثار هنری خصوصا نقاشی بانو "راضیه دانشیان (گلبن) "به طبع رسیده، همچنین مقالاتی درباره زنان فراهم آمده است . کتاب متشکل از سه بخش است .بخش اول که "به یاد بانو راضیه دانشیان "عنوان گرفته شامل دو مقاله است .این مقالات را دوستان و نزدیکان وی به رشته تحریر درآورده‌اند .در بخش دوم ذیل عنوان "نمونه آثار بانو راضیه دانشیان "دو مقاله با این عناوین فراهم آمده است" :مقدمه‌ای بر شبنامه نویسی و روزنامه‌نویسی در انقلاب مشروطه ایران "و "نخستین کتابخانه ملی طهران ."بخش سوم با عنوان "مقالاتی درباره زنان "شامل 24مقاله است که عناوین برخی از آنها بدین قرار است" :نوشته‌های زنان در دوره قاجار/ ایرج افشار" ;"زن در تذکره‌الاولیای عطار/ آزاد بروجردی" ;"روزنامه‌نگاران زنان/ مازیار علی‌یاری" ;"سالنامه زنان ایران/ بهزاد گلبن "و "پروین اعتصامی ملکه‌النساء الشواعر/ علی میرانصاری ."

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.