آیا می توانید تصور کنید سالانه چه میزان مطلب و نوشته در عرصه های گوناگون درباره زنان انتشار می یابد؟ آیا می دانید چه حجم از این آثار را زنان خود پدید می آورند؟ آیا توجه کرده اید که زنان قلم زن برای بررسی و پژوهش چه موضوع هایی را دست مایه ی کار خود قرار داده اند؟ آیا می دانید خوانندگان ایرانی به کدام موضوع های ویژه ی زنان اقبال بیش تری نشان داده اند؟ آیا هیچ خبر دارید در دهه های گذشته حجم نوشته های مختلف درباره ی زنان چه افزایش چشم گیری داشته است و کدام حوزه های مورد التفات پدیدآورنده و مخاطب قرار گرفته اند؟ مجموعه حاضر حاوی اطلاعات منبع شناختی آثاری است درباره ی زنان، اعم از کتاب و مقاله که بی هیچ تحلیل و حاشیه نویسی خواننده را به پاسخ این پرسش ها می رساند. این مجموعه منظوری سه گانه را برمی آورد: نخست آن که به طور کلی به معرفی منابعی می پردازد که تاکنون درباره ی زنان در ایران انتشار یافته اند. دوم آن که امکان دست رسی به این منابع را فراهم می آورد. سوم آن که در برابر پژوهش گر آینده پرسش های یاد شده را قرار می دهد تا با بررسی و تحلیل اجتماعی آن ها به چند و چون موقعیت زنان در ایران بپردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

6644cf685d7cb.jpg

مجموعه مقالات مردم‌شناسی ایران - جلد اول

سیدعلی اصغر شریعت زاده

"مردم‌شناسی ایران "اولین شماره از مجموعه حاضر، حاوی سلسله مقالاتی است از "سید علی اصغر شریعت‌زاده "در خصوص فرهنگ عامه، آداب و رسوم و انسان‌شناسی مردم نقاط مختلف ایران که با این عناوین به طبع رسیده است :سنت، نقاره‌خانه آستان قدس رضوی، آداب میزبان در اسلام، پوشاک محلی ایران، آلاچیق ترکمن، مسکن سنتی در سیستان و بلوچستان، ترانه‌های عامیانه میامی، و تعزیه .

6644cde5cd900.jpg

فرهنگ و زبان (مجموعه مقالات)

شمس الدین رحمانی

نگارنده این سطور با بضاعت اندک خود اما با اصرار و پافشاری هرجا ردپا و خط و نشانی از جهودها و فراماسونها یافته است بیشتر کاویده و از قضا هیچگاه هم دست خالی نمانده است. بخشی از این یافته ها گرچه به تدریج و به طور مجزا و پراکنده در نشریات مختلف چاپ شده بود، به نظر می رسید که به شکل یک مجموعه و در کنار هم بتواند تا حدودی دامنه گسترده توطئه را نشان دهد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6134698e0eace.png

زن و ادبیات: سلسله پژوهش‌های نظری درباره مسائل زنان

آیا ادبیات زنانه دارای سنتی متمایز است؟ آیا زنان و مردان در نوشتن و آفرینش ادبی با هم فرق دارند؟ آیا هر نوشته ادبی زنانه «فمینیستی» است؟ آیا زنان برای نویسنده شدن با دشواری‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند؟ زن نویسنده با چه مسائل متفاوتی روبرو می‌شود؟ آیا نگارش زنانه نقد جداگانه‌ای می‌طلبد؟ این مجموعه مقالات پیش‌درآمدی است برای پاسخگویی به پرسش‌هایی از این قبیل. این کتاب می‌کوشد در بخش‌های گوناگون از زبان زنان صاحب‌نظر در ادبیات غرب به مسائل ویژه زنان در قلمرو ادبیات داستانی بپردازد. در یکی دو مقاله جنبه‌های تاریخی و نیز ستم نژادی و جنسیتی برجسته شده و در جایی دیگر پیوند تبعیض جنسیتی با موقعیت طبقاتی نویسنده مدنظر قرار گرفته است. در بخش‌های دیگر نمونه‌هایی از نقد ادبی فراهم آمده است.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب