61701f5808211.jpg

ادبیات دوره بیداری و معاصر، نمونه ها با تحلیل

این کتاب نمونه‌هایی از نثر و شعر سالهای بیداری ایران و ادب امروز است همراه با شرح و تحلیل نمونه‌ها. کتاب شامل یک پیشگفتار و پنج بخش است. در هر بخش تنی چند از برگزیدگان را شناسانده و از کار آنها نمونه‌هایی آورده است. در طرح این کتاب آنچه بیشتر ارزش آموزشی دارد شرح واژه‌ها و جمله‌ها و ارزیابی کار هر شاعر یا نویسنده است اگرچه بسیار فشرده و کوتاه. کتاب حاضر در سال 1354 توسط محمد استعلامی نوشته و انتشارات دانشگاه سپاهیان انقلاب ایران آن را چاپ کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

651d69a9666c5.jpg

یادداشتهای مینوی - جلد اول

مجتبی مینوی

کتاب حاضر که مشتمل بر یادداشت های مربوط به "رجال" و یک مقاله مفصل و بالنسبه منسجم زیرعنوان "فایده تاریخ" یا "روش تحقیق" است به عنوان مجلد اول "یادداشت های مینوی" به پیشگاه اهل علم و تحقیق عرضه می گردد. در اجرای طرح کلی تنظیم، تدوین و چاپ مجموعه دستنوشته های استاد، ما پایه کار خود را آغاز بر بخش عمده یادداشت ها که تفکیک و عنوان بندی شده است، قرار دادیم. البته حق این بود که قبل از اقدام به چاپ یادداشت ها، نوشته های پراکنده و مغشوش هم مورد بررسی و موضوع یابی قرار گرفته باشد و مطالب ذیربط در میان یادداشت های بخش اصلی توزیع شده باشد، لیکن چون این کار اولا نیاز به زمان بیشتر داشت و در نتیجه چاپ مجموعه یادداشت ها به خاطر آن تا مدتی نامعلوم به تعویق می افتاد و ثانیا کمیت این برگه های مغشوش چنانکه گفته شد آنچنان قابل توجه نیست که کمبود آن فعلا بر طرح کلی کار به لحاظ کیفی اثر منفی بگذارد و ثالثا چنانکه آمد چون هنوز هم کتب بسیاری در کتابخانه مینوی وجود دارد که استاد بر آن ها حاشیه نویسی کرده و این حواشی نیز الزاما باید در آینده بر مجموعه یادداشت ها اضافه شود؛ بنابراین بهتر دیدیم عجالتا عمده یادداشت ها به تدریج چاپ و نشر گردد و همزمان با آن برگه های پراکنده و مطالب حواشی کتابها هم استخراج تفکیک و تدوین شود تا در چاپ بعدی "یادداشت های مینوی" به عناوین ذیربط الحاق گردد. اهم عناوین موضوعی یادداشت های بخش اول- اصل دستنوشته ها اینهاست: رجال؛ روش تحقیق؛ تصوف؛ فردوسی و شاهنامه؛ دستور زبان فارسی؛ اشتقاق سازی عامیانه؛ عروض؛ بدیع و قافیه؛ سفرنامه ها؛ درباره مولوی و کسان او؛ مولویان، سلطان ولد و مابعد او؛ نوروزنامه و خیام؛ ویس و رامین، ناصرخسرو و اسمعیلیه؛ درباره مویسقی، جامی؛ عبیدذاکانی و موش و گربه، نسخه های خطی ترکیه و انگلیس؛ یوسف و زلیخا، نظام الملک و سیاست نامه و ...

63232051e3c95.jpg

مجموعه گلزار بی پایان

جمعی از نویسندگان

مجموعه گلزار بی پایان که این کتاب جلد یک آن است توسط مجموعه ای از نویسندگان به مدیرمسئولی عزیزالله جعفریان در موسسه خدمات اسلامی (مجمع تحقیقاتی و علمی و مذهبی) در ذیقعده سال 1398 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

649044190e4d5.jpg

بررسی شاهکارها در زبان فارسی (دوازده گفتار درسی)

محمد استعلامی

همه مردم زبان مادری خود را نخست در خانه از راه تقلید می آموزند و پس از آن چگونگی ترکیب و نگارش آن را در مدرسه یاد می گیرند و همه مدرسه ها در برابر زبان ملت خود دشوارترین وظیفه ای که دارند درست آموختن آن است. اما سالیانی است که مدرسه های ما این وظیفه را عاقلانه و استوار انجام نداده اند و از هر سو فریاد بلند است که تحصیل کرده ها سواد فارسی ندارند و این یک معمای اجتماعی روزگار ماست و راستی اگر زبان مادری درست آموخته نشود نتیجه اش این است که پایه های ملیت استوار نماند.پایه گذاران موسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی از آغاز بر آن بوده اند که با این سستی و کمبود مبارزه کنند و در این راه وظیفه خود را از دیگر موسسات آموزش عالی دشوارتر یافته اند. نخستین کوشش این موسسه بررسی و تدریس ادبیات امروز بود و کوشیده اند که شعر و داستان و نمایشنامه و پدیده های ادبی دیگر این روزگار را بشناسانند. گام دوم پذیرفتن شیوه تازه ای در آموزش دستور زبان و آیین درست نویسی بود. سومین گام توجه به سیر اندیشه در شاهکارهای زبان فارسی گذشته است. مولفان کتاب در مورد هدفشان از تالیف این کتاب می گویند: ما از خود پرسیدیم: چه کنیم که دانشجویان ما آنچه را ما دریافته ایم با رغبت بپذیرند؟ و دیدیم که باید شاهکارهای زبان و ادب کهن را ارزیابی کنیم و نیک و بد آنها را بی پرده بگوییم. برای شناساندن این سرمایه های گرانبها باید اندیشه گویندگان و نویسندگان آنها را بازشناسانیم و از بازی با عدد و تاریخ بگذریم. این دفتر پدیده ای است از این رهگذر و بی گمان از خطایی چند تهی نیست پس باید به دست دوستداران و صاحبنظران برسد تا با راهنمایی آنان کمال پذیرد.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات فارسی
کتاب
60eaf0895f579.png

بررسی ادبیات امروز

محمد استعلامی

در این کتاب ابتدا مبحثی درباره آشنایی با گذشته ادبیات فارسی آورده شده و سپس در گفتار نخست، زمینه‌های نواندیشی در سده سیزدهم بررسی شده است. گرایش به ساده‌نویسی با یادکردی از نویسندگانی چون ابوالفضل دکنی، قائم‌مقام، حقایق‌نگار، مجدالملک و .... در گفتار دوم بررسی شده است. گفتار سوم کتاب اختصاص به بررسی نثر فارسی در آثار افرادی چون زین‌العابدین مراغه‌ای، طالبوف، دهخدا و .... دارد. داستان‌نویسی در ایران معاصر در گفتار چهارم بررسی شده است. شعر امروز و طرحی برای ارزیابی آن، نگاهی به هنر نمایش و نمایش‌نامه‌نویسی در ایران، پژوهش در ادبیات و دانش‌های نظری و خواندنی‌های کودکان و نوجوانان دیگر مباحث این کتاب را شکل می دهند.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات فارسی
کتاب