در این دفتر کلیه مردان و زنانی که به هر جهت و عنوان از منطقه برخاسته و در اراک و ایران نامی بوده‌اند گردآوری شده است. و باید توجه داشت که این نامداران مربوط به قسمتی از خاک عراق (عراق عجم) است که دارای پیشینه و سرنوشتی یکسان بوده که شامل تفرش، آشتیان، گرگان، فراهان، وفس، تاکزاز و سربند و چرا و انجدان و کرج می‌باشد که در میان این مراکز تمدن پارینه ایران، در سال 1231 خورشیدی بنا گردید. بنابراین محدوده بالا هم از جهت اقلیمی و هم از لحاظ تاریخی و هم بخاطر تقسیمات کشوری در طول تاریخ ایران یک واحد جغرافیایی بوده است. زیرا با پژوهشهایی که تا کنون به عمل آمده بنیان و شالوده اولین تمدن یا حکومت ایران بزرگ در همین محدوده بالا شکل گرفته است. و "دیااکو" مادی تمام شهرک‌های این ناحیه را با هم متحد ساخته و حکومت و تمدن ماد شکل گرفته، آنگاه پایتخت به همدان رفته است..... کوتاه سخن آنکه در این دفتر نامدارانی آورده شده که از تفرش تا سربند و از وفس تا انجدان و نیمور و در مرکز آن شهر اراک برخاسته و از دیرباز تاکنون مردان و زنان، کاردان، عالم، هنرمند، سیاستمدار و سپاهی که همگی در راه اعتلا و بزرگی میهن خویش کوشا بوده‌اند

منابع مشابه بیشتر ...

6661b4ba5365f.jpg

زنان بنام در تاریخ ایران - جلد اول (از آغاز تا انقراض ساسانیان)

کامیاب خلیلی

در جلد اول این مجموعه زنان نام‌آور ایرانی، از عهد باستان تا دوره انقراض ساسانیان معرفی شده‌اند. برخی از این زنان عبارت‌اند از: ماندانا، سپاکو، آریان، اسپارترا، آتوسا، مروئه، رخسان، اباکیش، فدیمه، پارمیس، آمی تیس، ساندوسه، مانیا، رکسانه، ایندوک، برسین، آپامه، رینا، رودگون، رام بهشت، انوشه دخت، آذر ناهید، نرسی دختک، پوران و آزرمیدخت. گفتنی است در کتاب، فراوان به روایات هرودت، دیاکونوف، کتزیاس، و گزنفون استناد می‌شود. پایان کتاب شامل "گاه شناسی " است که در آن محدوده تقریبی تاریخ حیات هر یک از شخصیت‌های تاریخی متن، تعیین شده است.

66589769713c5.jpg

البرق الامع مشتمل بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح

حسین لامع قزوینی

این کتاب که در واقع دیوان اشعار لامع است ، بار اول در سال 1342 شمسی با مقدمه ای از دکتر «رضا زادۀ شفق» در چاپخانۀ بانک بازرگانی و بار دوم در سال 1380 شمسی توسط انتشارات شعاع منتشر شده است . این دیوان مشتمل است بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح.