هرمز، تنگه و جزیره آرام و سر به مهر با قلعه خرابه پرتغالی‌ها در دل آن، میان آبهای نیلگون خلیج فارس برپاست. نویسندگان در این کتاب، رویدادها و اخبار مربوط به هرمز را از منظر متون چینی دوره‌های یوآن و مینگ و مقایسه آنها با روایت‌های راویان ایرانی و اروپایی هم‌دوره آنها عرضه می‌کنند. ناوگان چینی ژنگ هه چهار نوبت در خلیج فارس در هرمز پهلو گرفت. راویان این چهار سفر هر یک شرحی جداگانه از این سفرها به دست داده‌اند. آنان برداشت خود را از هرمز و مردم آن، زیست‌بوم آن، آداب و رسوم آن، روابط تجاری آن با دیگر مناطق جهان و محصولات آن را در قرن پانزدهم میلادی بازگو کرده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

66461f46edfb6.jpg

چهل گفتار از چهل استاد در ایران شناسی

سیدحسن امین

کتاب متضمن چهل مقاله در حوزه ادبیات، تاریخ، فرهنگ فارسی، علوم، طب و مانند آن است که به اهتمام دایره‌المعارف ایران‌شناسی فراهم آمده است .در بخش ضمیمه نیز گفت و گویی با پروفسور سید حسن امین درباره فعالیت علمی وی و چگونگی تدوین دایره‌المعارف ایران‌شناسی، صورت گرفته است .برخی از مقالات این مجموعه عبارت‌اند از" :لزوم بررسی ادبیات امروز ایران/ محمد استعلامی"، "آینده جهان/ کاظم امیدوار"و "نقدی بر فهرست فارسی (ایرج افشار)/ سید حسن امین"، "نکته‌ای از تاریخ بیهقی/ باستانی پاریزی"، "خواجوی کرمانی/ حسین بهزادی اندوهجردی"، "نقش اندیشه در هویت ایران/ محمد پارسا"، "شعر جاودانی/ مهدی حمیدی شیرازی"، "بداهه نوازی/ همایون خرم"، "تاثیر تمدن ایران در عرب و اسلام/ عباس خلیلی"، "آذربایجان بخشی از ایران است/ عنایت‌الله رضا"، "شعر در آثار بازمانده زبان فارسی باستان/ جمال رضایی"، "کیفیت تحولات ابدی/ ضیاء‌الدین سجادی"، "آرتروز/ محمد فرجاد"، "جرم‌شناسی/ مهدی کی‌نیا"، "قلمرو طنز/ جواد مجابی "و "خط، کتیبه و مجسمه/ رکن‌الدین همایون فرخ ."

65a7c56e9e1bd.jpg

پژوهش در نام شهرهای ایران

ایرج افشار سیستانی

در مجموعه حاضر اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی 241 شهر ایران گردآوری شده است .در ابتدای کتاب، مطالبی درباره جایگاه جغرافیایی، ناهمواری ها، آب و هوا، پوشش گیاهی و زندگی جانوری سرزمین ایران، همچنین خاستگاه ایرانیان، نام ایران و پیشینه تاریخی این مرز و بوم آمده است .کتاب با عکس هایی از آثار تاریخی و مراکز دیدنی شهرهای شرح شده، همراه است.