تهیه مجموعه‌ای مناسب، از اهداف مهم کتابخانه به شمار می‌رود که از راه مجموعه‌سازی فراهم می‌شود. این کار پایه اصلی ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان و چشمگیرترین کار فنی در هر کتابخانه‌ای پنداشته می‌شود. پس از کار گزینش مواد، دومین گام در مجموعه‌سازی، تهیه و فراهم‌آوری مواد است که درس مجموعه‌سازی، عمده‌ترین درس‌ها در برنامه آموزشی رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی شناخته می‌شود. این کتاب درباره مجموعه‌سازی (سفارش) است. این کتاب نه‌تنها برای دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در درس سفارش سودمند است، بلکه برای کتابدارانی که کار سفارش مواد در کتابخانه‌ها را در دست دارند، بسیار سودمند است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ba66c427c08.jpg

شناختی از دانش‌شناسی (علوم کتابداری و دانش‌رسانی)

هوشنگ ابرامی

کتاب حاضر به منظور آشنا کردن خواننده با کتابخانه و نقش حیاتی آن در آموزش، نیز مفهوم علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی تدوین شده است .این کتاب متشکل از دو بخش است :نویسنده در بخش نخست تحت عنوان((سیری در زمان)) زمینه کلی علوم دانش‌شناسی را به دست می‌دهد و مباحثی چون((کتابداری :دانش‌شناسی))، ((کتابخانه :اجتماع))، ((آموزش، پژوهش، کتابداری و دانش‌شناسی)) و ((انفجار دانش :دانش‌شناسی)) را مطرح می‌سازد.وی در بخش دوم پایه‌های چهارگانه علوم دانش‌شناسی را بررسی می‌کند که عبارت‌اند از :((گزینش و گردآوری))، ((نظم و سازمان دانش))، ((دانش گستری)) و ((سازمان و مدیریت)) .

654b71be09947.jpg

فرهنگ اصطلاحات کتابداری

ایرج افشار در مقدمه کتاب می گوید: روش کار کتاب به این صورت است که در باب هر اصطلاح در جلسات بحث می شد و لفظ مناسب انتخاب می گردید و چون یک بار همه لغات بررسی شد بار دوم به تعریف کردن اصطلاحات پرداخته شد و مطالبی که تحریر میشد با اصطلاحاتی که لازم داشت یادداشت میشد و سپس به صورت نهایی تدوین گردید.