در بافت تاریخی شهرهای اسلامی، گنجینه‌های گرانسنگی به نام مساجد جامع وجود دارد که در تمدن اسلامی، افزون بر اینکه عامل اصلی رسمیت یافتن شهرها بوده‌اند، تعیین‌کننده الگوی کلی و هویت مشترک شهرهای اسلامی به شمار می‌رفتند. مساجد جامع شهرها همواره در یک رابطه کلی‌نگرانه، ضامن حیات اسلام و باعث وحدت مذهب و سیاست بوده‌اند. مسجد جامع قم یکی از این نمونه‌های ماندگار و نمادین است که با شاخصه‌های متعدد چشم اهل نظر را به خود جلب می‌کند. در این کتاب تاریخ این مسجد ارائه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

62e1496a012ea.jpg

کتاب قم

جواد رهنما

کتاب حاضر شامل قسمتهای کشاورزی و تاریخی و اوضاع طبیعی و جغرافیای قم و نقشه های جغرافیایی حومه شهرستان قم می باشد که در سال 1328 توسط جواد رهنما تالیف شده است.

62614ae3b41bb.png

حاکمان قم

سیدمحمد دلال موسوی, مرتضی بهرامی خشنودی

شناخت فرهنگ تشیع قم، بدون مطالعه تاریخی حاکمان و زمامداران قم در طول تاریخ تحولات این شهر میسر نیست. نویسندگان در این کتاب به این مهم پرداخته و حاکمان قم در طول تاریخ این شهر را بررسی کرده‌اند. در واقع این کتاب نگاهی است به حاکمان قم که چه کسانی بوده‌اند، چه کرده‌اند و چگونه حکم رانده‌اند؟ در این کتاب نام هر حکمرانی جداگانه آورده شده و برای سودمندی بیشتر اثر، دوره‌هایی گاه بر اساس قرن و گاه بر اساس سلسله‌های حاکم در نظر گرفته شده و در آغاز هر دوره، توضیحی کوتاه درباره آن داده شده است.