اب‍وب‍ک‍رب‍ن‌ ‍زک‍ی‌ ‍ق‍ونی‍وی (قرن هفتم هجری) از شاگردان بدرالدین یحیی بود که در دانش پزشکی نیز مهارت داشت اما به کتابت مشغول بود. کتاب حاضر حاوی 68 نامه است که صدر قونیوی به امرا و صدور زمان خود نوشته است. این نامه ها دربرگیرنده نکات تاریخی و اشاراتی درباره رجال آن روزگار است. میر ودود سیدیونسی مصحح این اثر، در مقدمه کتاب به قلمرو زبان فارسی، آسیای صغیر و زبان فارسی، زندگانی و آثار مولف و لغات و اصطلاحات کهن مورد استفاده در روضه الکتاب پرداخته است. کتاب حاضر که حواشی و تعلیقات مفصل آن در انتهای کتاب گنجانده شده است، در سال 1349 توسط انتشارات موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دسترس علاقمندان تاریخ و ادب فارسی قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

66461f46edfb6.jpg

چهل گفتار از چهل استاد در ایران شناسی

سیدحسن امین

کتاب متضمن چهل مقاله در حوزه ادبیات، تاریخ، فرهنگ فارسی، علوم، طب و مانند آن است که به اهتمام دایره‌المعارف ایران‌شناسی فراهم آمده است .در بخش ضمیمه نیز گفت و گویی با پروفسور سید حسن امین درباره فعالیت علمی وی و چگونگی تدوین دایره‌المعارف ایران‌شناسی، صورت گرفته است .برخی از مقالات این مجموعه عبارت‌اند از" :لزوم بررسی ادبیات امروز ایران/ محمد استعلامی"، "آینده جهان/ کاظم امیدوار"و "نقدی بر فهرست فارسی (ایرج افشار)/ سید حسن امین"، "نکته‌ای از تاریخ بیهقی/ باستانی پاریزی"، "خواجوی کرمانی/ حسین بهزادی اندوهجردی"، "نقش اندیشه در هویت ایران/ محمد پارسا"، "شعر جاودانی/ مهدی حمیدی شیرازی"، "بداهه نوازی/ همایون خرم"، "تاثیر تمدن ایران در عرب و اسلام/ عباس خلیلی"، "آذربایجان بخشی از ایران است/ عنایت‌الله رضا"، "شعر در آثار بازمانده زبان فارسی باستان/ جمال رضایی"، "کیفیت تحولات ابدی/ ضیاء‌الدین سجادی"، "آرتروز/ محمد فرجاد"، "جرم‌شناسی/ مهدی کی‌نیا"، "قلمرو طنز/ جواد مجابی "و "خط، کتیبه و مجسمه/ رکن‌الدین همایون فرخ ."

663a4c3948675.jpg

گنجینه بهارستان - جلد اول (مجموعه رسائل مکتوب)

میرهاشم محدث

نسخ خطی میراث مکتوب فرهنگی هر ملتی است. همه ملت ها به آثار گذشتگان خویش به ویژه اسناد و نسخ خطی خویش می بالند و در راه احیای آن سرمایه گذاری های سنگین می کنند. امروزه برای اینکه مشخص شود چه ملت و کشوری در طریق تمدن و گسترش فرهنگ جهانی پیشقدم و از سابقه بیشتری برخوردار بوده است بحث های جدی و اساسی مطرح است، نمایشگاهها و موزه های مختلف در موضوعات گوناگون در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای صنعتی نشان از آن دارد که انان خود مدعیان تمدن اند و یا دست کم چنین القا می کنند که در حفظ و حراست از میراث باستانی و نگهداشت آثار تاریخی عرضه و توان بیشتری دارند و از این طریق محققان را از سراسر دنیا به سوی خود می خوانند تا با غور و بررسی در اسناد و مدارک و تاریخ گذشته به کشف نقاط مبهم تاریخی بپردازند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6124d50a9f3d6.jpg

روضه الکتاب و حدیقه الالباب

ابوبکر بن الزکی المتطبب القونیوی الملقب بالصدر

اب‍وب‍ک‍رب‍ن‌ زک‍ی‌ ق‍ونی‍وی (قرن هفتم هجری) از شاگردان بدرالدین یحیی بود که در دانش پزشکی نیز مهارت داشت اما به کتابت مشغول بود. کتاب حاضر حاوی 68 نامه است که صدر قونیوی به امرا و صدور زمان خود نوشته است. این نامه ها دربرگیرنده نکات تاریخی و اشاراتی درباره رجال آن روزگار است. میر ودود سیدیونسی مصحح این اثر، در مقدمه کتاب به قلمرو زبان فارسی، آسیای صغیر و زبان فارسی، زندگانی و آثار مولف و لغات و اصطلاحات کهن مورد استفاده در روضه الکتاب پرداخته است. حواشی و تعلیقات مفصل کتاب در انتها گنجانده شده است.

نثر/متون کهن
کتاب