جامعه شناسی ادبیات به کدام نیاز پاسخ می گوید؟ نیاز معرفتی و عقلانی یا نیاز حسی و زیبایی شناختی؟ با وجود آنکه این حوزه مطالعاتی حاصل تامل و جستجوگری در دو قلمرو جامعه شناسی و ادبیات است، اما نه منحصر به شرح دشواری های فنون ادبی است و نه یافته های پژوهشهای تجربی جامعه شناسانه. جامعه شناسی ادبیات، پیوند متوازن عشق و معرفت را ممکن می سازد و مشتاقان این طریق را با تجربه زیسته شان فرا می خواند.در چنین فضایی است که صفحات و سطور این کتاب رقم خورده و گره خوردگی عصیان دل و نظم اندیشه را به نمایش می گذارد. کتابی که تلفیقی ناخودآگاه از تجربه های حسی نامنتظر و آموزه های قاعده مند جامعه شناسی. منظومه ای که شور توامان آموختن و دل سپردن دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

66461f46edfb6.jpg

چهل گفتار از چهل استاد در ایران شناسی

سیدحسن امین

کتاب متضمن چهل مقاله در حوزه ادبیات، تاریخ، فرهنگ فارسی، علوم، طب و مانند آن است که به اهتمام دایره‌المعارف ایران‌شناسی فراهم آمده است .در بخش ضمیمه نیز گفت و گویی با پروفسور سید حسن امین درباره فعالیت علمی وی و چگونگی تدوین دایره‌المعارف ایران‌شناسی، صورت گرفته است .برخی از مقالات این مجموعه عبارت‌اند از" :لزوم بررسی ادبیات امروز ایران/ محمد استعلامی"، "آینده جهان/ کاظم امیدوار"و "نقدی بر فهرست فارسی (ایرج افشار)/ سید حسن امین"، "نکته‌ای از تاریخ بیهقی/ باستانی پاریزی"، "خواجوی کرمانی/ حسین بهزادی اندوهجردی"، "نقش اندیشه در هویت ایران/ محمد پارسا"، "شعر جاودانی/ مهدی حمیدی شیرازی"، "بداهه نوازی/ همایون خرم"، "تاثیر تمدن ایران در عرب و اسلام/ عباس خلیلی"، "آذربایجان بخشی از ایران است/ عنایت‌الله رضا"، "شعر در آثار بازمانده زبان فارسی باستان/ جمال رضایی"، "کیفیت تحولات ابدی/ ضیاء‌الدین سجادی"، "آرتروز/ محمد فرجاد"، "جرم‌شناسی/ مهدی کی‌نیا"، "قلمرو طنز/ جواد مجابی "و "خط، کتیبه و مجسمه/ رکن‌الدین همایون فرخ ."

66460feecf425.jpg

خواجو 3 - ویژه کنگره جهانی بزرگداشت خواجوی کرمانی کرمان مهرماه 1370

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر ویژه کنگره جهانی بزرگداشت خواجوی کرمانی است که در سال 1370 منتشر شده است. بعضی از عناوین این کتاب عبارتست از: طرز سخن خواجو از حسن انوری؛ عرفان خواجو از اسماعیل حاکمی؛ خواجو نخلبند سخن از میرجلال الدین کزاری؛ نوآوری خواجو در اوزان عروضی از تقی وحیدیان کامیار؛ پی ریز غزل قرن هشتم از محمود عبادیان؛ جایگاه مستقل شعر خواجو از محمد روشن؛ خواجو در آثار دیگران.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61a241dbdc162.png

تأملاتی در جامعه‌شناسی ادبیات

مسعود کوثری

جامعه‌شناسی ادبیات به کدام نیاز پاسخ می‌گوید. نیاز معرفتی و عقلانی یا نیاز حسی و زیبایی‌شناختی؟ با وجود آنکه این حوزه مطالعاتی حاصل تأمل و جستجوگری در دو قلمرو جامعه‌شناسی و ادبیات است، اما نه منحصر به شرح دشواری‌های فنون ادبی است و نه یافته‌های پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناسانه. جامعه‌شناسی ادبیات پیوند متوازن عشق و معرفت را ممکن می‌سازد و مشتاقان این طریق را با تجربه زیسته‌شان فرا می‌خواند. این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از مقالاتی است که درباره جامعه‌شناسی ادبیات به نگارش درآمده‌اند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب