با وجود اینکه سلطان ولد فرزند مولانا و تربیت شده و جانشین او بوده و آثارش در خور مطالعه است اما از حد خانقاه فراتر نرفته و تا امروز هم گمنام مانده است. وی در نظم و نثر به شیوه پدر سخن می گفته است. به جز دیوان اشعار،‌ سه مثنوی ولدنامه و رباب نامه در دو مجلد و اثر منثور معارف بهاء ولد از او به جا مانده است. طریقه مولوی از میان طرق دیگر صوفیه از شهرت بیشتری در اروپا برخوردار است و به ایشان «درویشان چرخ زن» یا «درویشان رقصنده» گفته اند. دیوان اشعار سلطان ولد یکبار در سال 1358 ق در ترکیه از روی نسخ قدیمی و معتبر چاپ شد. این دیوان شامل حدود 13 هزار بیت به سه زبان فارسی، ترکی و عربی است و دکتر اصغر ربانی در سال 1338 آن را تصحیح کرده و دکتر نفیسی مقدمه ای بر آن نگاشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ccd7e705c1d.jpg

رجال اصفهان (در علم و عرفان و ادب و هنر)

سید محمدباقر کتابی

در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران این توفیق را یافته ایم که شهرداران و مسئولان خدمات به مردم، در کلیه سطوح لشکری و کشوری فراتر از وظایف عادی خود، گامهایی در راه اعتلای فرهنگ و اندیشه جامعه بر می دارند و با تلاشهای مناسب علمی و هنری، ایران را در جهان و در مقابل تاریخ سرافراز می کنند. امروز شایسته آن است که در روند تفکرات اسلامی و انقلابی ایران انسانهای لایق و برجسته تاریخ این مرز و بوم را به نسل خودمان و به جهانیان بشناسانیم و با برگزاری یادبودها و نوشتن مقاله و تهیه فیلمها بدین وسیله توطئه های امپریالیسم را در رابطه با محو فرهنگ جهان سوم خنثی نماییم؛ این خود انقلابی است در مسیر انقلاب اسلامی ایران......موضوع کتاب حاضر رجال اصفهان در علم و عرفان و ادب و هنر است که شامل رجال فقه و حدیث و تفسیر، رجال حکمت و فلسفه و عرفان و تصوف است و توسط سیدمحمدباقر کتابی تالیف شده است.

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5632e310d501f.jpg

ولد نامه

بهاء الدین محمد ولد بن جلال الدین بلخی

سلطان ولد (712- 623) فرزند بزرگ جلال الدین محمد مولوی است. وی از محضر برهان الدین ترمدی، صلاح الدین زرکوب، حسام الدین چلپی و چند تن از بزرگان تصوف کسب فیض کرد. او پس از حسام الدین به مدت 30 سال رئیس فرقه مولویه بود. وی در سال 690 ق در کمتر از چهار ماه این مثنوی را بر وزن حدیقه سنایی سرود. اهمیت این مثنوی حدود ده هزار بیتی به این سبب پرداختن به زندگی جسمانی و روحانی مولانا و منتسبین و مریدان اوست و مهم ترین سند شناخت احوال مولانا محسوب می شود. از لحاظ ادبی نیز به سبب پاره ای نثرهایی که در مقدمه، سرفصل ها و عنواین آورده به لحاظ سادگی ممتاز است. استاد جلال الدین همایی این اثر را از روی دو نسخه در سال 1316 تصحیح کرده است که به علت نایاب بودن بار دیگر به کوشش دکتر ماهدخت بانو همایی به چاپ رسید.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب