563800da74797.jpg

آثار وثوق نمونه هایی از نظم و نثر وثوق الدوله

تاریخ چاپ: ۱۳۴۳ هجری شمسی نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

میرزا حسن خان وثوق معروف به وثوق الدوله از رجل سیاسی اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که نمایندگی مجلس شورای ملی، وزارت کشور و ریاست فرهنگستان ایران را در کارنامه خویش دارد. وی به موازات زندگانی سیاسی خویش به شکل تفننی از آغاز جوانی و با تخلص ناصر شعر می سرود. وی در این مسیر از محضر استادانی چون ابوالحسن جلوه، ادیب گلپایگانی و دیگران کسب فیض نمود. وثوق از صرف و نحو، منطق، ریاضیات، حکمت، فلسفه، الهیات و زبانهای فرانسه و انگلیسی بهره کافی داشت و از این آموزه ها در سروده های خود استفاده می نمود . دیوان اشعار و خطابه های ادبی مرحوم وثوق که توسط فرزند ایشان گردآوری شده، شامل گزیده ای از اشعار به انتخاب پژمان بختیاری و با مقدمه ای از ملک الشعرای بهار است. اشعار حاضر در قالب غزل، قصیده و مثنوی سروده شده اند و قطعات منثور کتاب دارای عناوین "درباره کانت و عقاید وی" و "اهمیت زن و بیان بعضی از زنان مشهور" می باشند.

منابع مشابه بیشتر ...

6638fef5969b2.jpg

گل سرسبد

علی اکبر پیروی

کتاب گل سرسبد مشحون از برگزیده اشعاری است که شاعران بلند آوازه ایران در طول چهارده قرن درباره عظمت مقام امیرالمومنین (ع) سروده اند و بر ارباب دانش و خرد پوشیده نیست که تدوین چنین کتابی صرف وقت بسیار می خواهد و مخصوصا به آقای علی اکبر خان پیروی شاعر آل محمد به مناسبت این توفیق باید تبریک گفت که دیوان ده ها و شاید بیش از صد شاعر توانا را از قرنهای گذشته تا عصر حاضر از روی شوق و حوصله و پشتکار مطالعه کرده و از میان آنها بهترین اشعار را در پیرامون مقام و مرتبت امیرالمومنین برگزیده اند و این اقدام به اعتقاد نویسنده این سطور براستی یک ابتکار شاعرانه است که چنین همتی تا به حال از کسی دیده نشده است و اگر هم شده باشد مسلما به این پایه و مایه نیست...

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.