کتاب حاضر سی مقاله درباره بیدل است که به کوشش محمد سرور پاک فر گردآوری در سال 1365 در کابل گردآوری شده است. عناوین بعضی از مقالات آ ن عبارتند از: شاعر و فیلسوف شرق/ ترجمه محمدیعقوب خان؛ سبک هند و مکتب بیدل/ پوهاند عبدالحی حبیبی؛ بیدل از افغانستان است/ طاهر بدخشی؛ بیدل شناسی در اتحاد شوروی/ اسدالله حبیب؛ بیدل و رابطه ادبی افغانستان و هند/ غلام حسن مجددی؛ و ..

منابع مشابه بیشتر ...

66589769713c5.jpg

البرق الامع مشتمل بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح

حسین لامع قزوینی

این کتاب که در واقع دیوان اشعار لامع است ، بار اول در سال 1342 شمسی با مقدمه ای از دکتر «رضا زادۀ شفق» در چاپخانۀ بانک بازرگانی و بار دوم در سال 1380 شمسی توسط انتشارات شعاع منتشر شده است . این دیوان مشتمل است بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح.

66586d7944302.jpg

یادنامه کنگره هزاره نهج البلاغه 1360

جمعی از نویسندگان

بنیاد نهج البلاغه به مناسبت هزارمین سال گردآوری کتاب نفیس و انسان ساز نهج البلاغه کنگره ای ترتیب داد که در آن هزاران نفر از دانشجویان و طلاب و اقشار دیگر به پای درس و سخنرانی گروهی از اندیشمندان اسلامی دعوت شده از داخل و خارج کشور نشستند. هدف از این گردهمایی را در سه بعد مهم زیر می توان خلاصه کرد: ا. تحقق سریع و عمیق انقلاب فرهنگی اسلامی و معرفی متون آن به عنوان پژوهشگران اسلامی و سرمایه گذاری نیروی انسانی متعهد در تدوین رساله های محققانه و ادیبانه با الهام از متون گرانقدر اسلامی بویژه کتاب عظیم نهج البلاغه. 2. جلب توجه توده وسیع مردم نسبت به معارف والای علوی و آشنایی مستمر و پیوسته آنان با یکی از متون ارزنده اسلامی چون مسایل معنوی و فرهنگی اصولا از دید مردم غائب است و بیشتر به دست فراموشی و غفلت سپرده می شود و ... 3. رابطه نزدیک با محققان و عالمان متعهدی که در زمینه شناخت عمیق اسلام و معارف اهل بیت بویژه نهج البلاغه تحقیق و بررسی کرده و آثار علمی بجای گذرانده اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

665c93a59b7fb.jpg

مجموعه مقالات کنگره ولایت و اهل بیت (ع) در گستره ادب فارسی - جلد اول

جمعی از نویسندگان

در این مجموعه مختصر که سیری است در صحن تماشایی گلستان ادب فارسی و غوصی است در دریای بی کرانه و بی بن آن و به منزله مشتی است نمونه خروار و اندکی از بسیار خواهیم دید که سخنوران فارسی گو در ادوار مختلف و برهه های گوناگون به حسب اقتضای وقت و تناسب حال چگونه در خصوص کیان اسلام و اولیای الهی و اهل بیت پیامبر به عنوان عالیترین اسوه های انسانی چکامه ها سروده و از سر عشق و سوز نغمه ها سر داده اند و در این راه بی توقع متاع کم بهای دنیوی، تمام اخلاص و توان هنری خور را به کار بسته و انواع گونه گون ادبی و قالبهای متنوع آن را به خدمت گرفته اند و به جرات می توان گفت که بزرگان ادب فارسی در پرتو اسلام عزیز و انس با معصومین و معارف والای آنهاست که بر اوج قله های اشتهار و جاودانگی صعود کرده اند.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
665c73f565a06.jpg

جنگ (دفتر هشتم) 1349

جمعی از نویسندگان

دفتر هشتم این جنگ در سال 1349 در اصفهان منتشر شده است. " روشن شدن مسئله ابهام در شعر و بخصوص شعر فارسی با آن سابقه هزار ساله اگر چه مستقیما به روشن شدن تفاوت میان نظم و شعر وابسته است لیکن از آنجا که شناختن و شناساندن مرز میان شعر و نظم آنهم شعر فارسی آن چنانکه تصور میرود ساده نیست، به ناچار باید از طرف دیگر به این مسئله توجه کرد و آن اینکه امید داشت اگر مسئله ابهام در نظم و شعر کهن از سویی و از سوی دیگر در شعر امروز روشن گردد. حدودا تفاوت میان نظم و شعر نیز روشن شده است با اینهمه در اینجا حد ادعای نویسنده این مقاله تنها تعهد مقدمه ایست بر این مهم و نه بیشتر."

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب