این واژه نامه به دو منظور تهیه شده است. یکی تعریف واژه ها ئ اصطلاحات خاصی که در علم کتابداری به کار میرود که از این نظر هدف و حدود آن مانند هر واژه نامه دیگریست. دیگر رواج و اشاعه بعضی واژه ها که به سبب نوپایی این رشته و نوساخته بودن اصطلاحات آن، بسیاری از کتابداران نیز از آن واژه ها بیخبرند....

منابع مشابه بیشتر ...

65ba66c427c08.jpg

شناختی از دانش‌شناسی (علوم کتابداری و دانش‌رسانی)

هوشنگ ابرامی

کتاب حاضر به منظور آشنا کردن خواننده با کتابخانه و نقش حیاتی آن در آموزش، نیز مفهوم علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی تدوین شده است .این کتاب متشکل از دو بخش است :نویسنده در بخش نخست تحت عنوان((سیری در زمان)) زمینه کلی علوم دانش‌شناسی را به دست می‌دهد و مباحثی چون((کتابداری :دانش‌شناسی))، ((کتابخانه :اجتماع))، ((آموزش، پژوهش، کتابداری و دانش‌شناسی)) و ((انفجار دانش :دانش‌شناسی)) را مطرح می‌سازد.وی در بخش دوم پایه‌های چهارگانه علوم دانش‌شناسی را بررسی می‌کند که عبارت‌اند از :((گزینش و گردآوری))، ((نظم و سازمان دانش))، ((دانش گستری)) و ((سازمان و مدیریت)) .

654b71be09947.jpg

فرهنگ اصطلاحات کتابداری

ایرج افشار در مقدمه کتاب می گوید: روش کار کتاب به این صورت است که در باب هر اصطلاح در جلسات بحث می شد و لفظ مناسب انتخاب می گردید و چون یک بار همه لغات بررسی شد بار دوم به تعریف کردن اصطلاحات پرداخته شد و مطالبی که تحریر میشد با اصطلاحاتی که لازم داشت یادداشت میشد و سپس به صورت نهایی تدوین گردید.