بی هیچ شائبه اغراق و نارواگویی، زبان و ادبیات پربرکت و بی نیاز فارسی، آکنده از قوانین و اصول بلاغت، و سرشار از قواعد دقیق و باریک فصاحت می باشد. و بزرگان ادب و خداوندان سخن دری که یاد آنها در دلها باد، در برومند کردن این درخت گشن و کهن ریشه، هیچ گونه تن آسایی و غلفت روا نداشته؛ پس بر اخلاف است که سعی آنان را مهمل نگذاشته و به نوبت خود در حفظ و پرورش این درخت تناور که سایه گستر این بوم و بر و حافظ مرزهای مادی و معنوی ما می باشد، به کوششی فراگیر و تلاشی گسترده، دست زنند...

منابع مشابه بیشتر ...

662ce30acfc5d.jpg

گفتارهای ادبی و اجتماعی

غلامعلی رعدی آذرخشی

این کتاب شامل گوشه هایی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی ایران مخصوصا دوران معاصر می باشد. فهرست کتاب شامل پنج بخش است بخش اول زبان و ادبیات فارسی، بخش دوم فردوسی و شاهنامه؛ بخش سوم گفتارهای اجتماعی و تاریخی؛ بخش چهارم یادی از دوستان؛ بخش پنجم گوناگون و قسمت آخر غلطنامه و اصلاحات است.

661d46e9caef2.jpg

حکمت ابوعلی سینا - جلد دوم

محمد صالح علامه حائری مازندرانی

حکمت بوعلی سینا، تألیف محمدصالح حائری مازندرانی، کتابی است در پنج جلد با موضوع فلسفه اسلامی خاصه حکمت مشاء به زبان‌های فارسی و عربی، با مقدمه عمادالدین حسین اصفهانی مشهور به عمادزاده و به تصحیح حسن فضائلی. حکمت ابن‎ سینا کتابی است که حقایق و اسرار گفتارهای شیخ را که دیگران نادیده انگاشته‌اند، کشف نموده و عقاید اسلامی ساده را طبق مقررات قرآن و معتقدات اهل‎‌بیت(ع) و اتفاق امامیه و امت، به براهین فلسفی مبرهن ساخته و بدون مبالغه هر فصل یا صفحه از این کتاب، مشتمل بر نکات تازه و یا در بسیاری از مواضع متضمن مبتکراتی است. از جمله مسائلى که در این کتاب با تجزیه و تحلیل و به‌صورت صحیح اثبات شده است، اصالت وجود و وحدت وجود، پس از میرداماد است که از زمان صدرالمتألهین تا عصر سبزوارى به بعد رواج یافته و ملاصدرا خودش قبلا از متصلبین در اصالت ماهیت بود، سپس عدول کرد. در این کتاب، یعنى در جلد طبیعیات و علم النفس به تمام ادله اصالت وجود که حاجى سبزوارى به نظم کشیده، پاسخ داده شده و ادله شیخ اشراق و براهین خیام و رساله اعتباریت وجود و تأصل ذات مشروحا مذکور است و کتب میرداماد و شوارق و گفتارهاى محقق طوسى و محققین دیگر حقا اصالت مهیت را به بداهت رسانیده‌اند. ابن سینا هم بالصراحه قائل به اصالت ماهیت است و نسبت اصالت وجود بر وجه تباین حقایق وجودات به مشائیه سندى ندارد و متأخرین موجودات را در کلام به وجودات مشائیه اشتباه کرده‌اند؛ چنان‌که در محاکمات بدان اشاره شده و جز صدور و حصول و کون و سائر افعال عموم که همان مقتبس بودن ذات به علت است که شیخ در شفا و غیره آن را تکرار فرموده، چیز دیگرى در خارج نیست و در مسئله وحدت وجود هم عمده شبهه ایشان عدم صحت انتزاع مفهوم واحد از متباینات است. جلد دوم، جلد مستدرکات است که شامل احوال شیخ بر وجه تحلیل و تحقیق و در اصطلاحات فلسفى به تقریر شیخ و طریقه‌هاى فلسفه‌نویسى و رسیدگى به گفتارهاى جرجى زیدان در کتاب مختارات عنوان الحقائق و الأوهام و رسیدگى به گفتارهاى توماس کارلایل در بطلان ریشه‌های بت‌پرستی و فرقه‌های بت‌پرستان اروپا و حجاز و شام و قسمتی مهم از منطق در قضایا به راه حل کلام شیخ در طبیعیات که مورد اشتباه غفلت ‎زدگان شده و می‌شود و در احوال عناصر و اختلافات در تعیین مبدأ اول از آن و طریقه‌های گوناگون در کمون و بروز سایر مهمات مربوط است و در خلال این جلد هم سخن‌های تازه و سودمندی در ذات و صفات واجب سبحانه آورده شده است.