در اين مقاله ديدگاه جبران و سهراب درباره دين و تکثرگرايي ديني مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است. با اندکي تأمل در آثار آنها درمي‌يابيم که انديشه‌هاي آنها به‌ويژه انديشه‌هاي ديني‌شان اگرچه يکسان نيست اما به هم نزديک است. سهراب سپهري و جبران خليل جبران از شاعران بنام معاصر کوشيده‌اند باور به حقانيت همه اديان را رواج دهند. پذيرش دين خود همراه با عدم تعصب نسبت به آن و باور به مذهبي فراقومي از ويژگي‌هايي است که در آثار هر دو قابل مشاهده است. از ديدگاه آنها اساس همه اديان يکي است، هرچند که ظاهرا با هم اختلاف داشته باشند. در حقيقت آنها به نوعي وحدت وجود اعتقاد داشتند، از اين‌رو انديشه‌هاي اسلام، مسيحيت، بودا و ... نزد آنها برابر مي‌نمود و به خاطر اين انديشه‌ها جبران به کفر و الحاد و سهراب به بودائي اشرافي متهم شدند.

منابع مشابه بیشتر ...

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

650ef4f4691cc.jpg

راه رستگاری‌

احمد کسروی

در این کتاب برخی دیدگاه‌های"احمد کسروی" در باب مسائل اجتماعی و فلسفی دین، همچنین مفهوم و شیوه‌های رستگاری بازگو شده است .عناوین برخی مباحث کتاب بدین قرار است : "دین برآشفته و هم سست گردیده"، "دین چیست و برای چیست"، "آفریدگار"، "راه دین و راه دانش جداست"، "جان و روان"، "مردان خدا"، "زردشت و مانی"، "پاکدینی"، "فلسفه"، "صوفیگری"، "خراباتیگری"، "آیین زندگی" و "آموزگاران و فرهیختاران".

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58e7b4da32669.PNG

نگاهي به زندگي و اشعار صلاح عبدالصبور با استفاده از آثارش

حمید احمدیان

«صلاح عبدالصبور» از شاعران نامدار مصر است. در اين مقاله سعي شده است زندگي، اشعار و افكار اجتماعي وي به اختصار بررسي شود. در اين نوشتار اثار او را مرجع قرار داده‌ايم و براي هر كدام از ديدگاه‌هاي شاعر شاهدي از شعر و آثارش ارايه شده است هر چند به برخي كتب منتقدان عرب نيز نظر داشته‌ايم.

شرح حال/تک نگاری
مقاله