6592bead215ba.jpg

مختصری از زندگانی ملاجلال الدین محمد یزدی

تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

ملاجلال الدین محمد یزدی نویسنده تاریخ عباسی از آغاز پادشاهی شاه عباس اول در خراسان منجم باشی وی بود و از سال 994 هجری قمری به خدمت او در آمد. این مرد دانشمند از جمله ندیمان خاص شاه به شمار میرفت و در سفر و حضر همراه و مونس وی بود. شاه عباس در هر کار مهمی با او مشورت میکرد و بی صواب دید او تصمیم قاطع نمی گرفت. چنانچه فی المثل اگر می خواست با حکمرانی یاغی به جنگ برخیزد نخست عقیده او را می پرسید یا اگر از سفری به پایتخت باز می گشت بی اجازه وی به شهر داخل نمیشد. حتی سفیران و میهمانان بیگانه را نیز بی موافقت او بار نمیداد و اگر میمان عالیقدری میخواست به اصفهان بیاید و ملاجلال با ورودش به حکم اختران مخالفت میکرد دستور میداد آن میهمان را در بیرون شهر تا روزی که منجم باشی گفته بود معطل نگاه دارند.....

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6623dcd2e2e7c.jpg

عرفان ایران - جلد 17

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، عید مبعث از دکتر نورعلی تابنده؛ تصوف علوی از شهرام پازوکی، فریتهوف شوئون و معنای زیبایی از سعید بینای مطلق؛ تاملی در باب معنای روحانی کار از سیدحسن آذرکار؛ کرامات اولیا در آثار مولانا از محمدابراهیم ایرج پور؛ مجموعه مزار شاه نعمت الله ولی از مهراد قیومی بیدهندی، در قسمت معرفی کتاب تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده از دکتر عادل نادرعلی و ترجمه حسینعلی کاشانی بیدختی معرفی شده است.