آنچه در این دفتر عرضه میشود بخشی از سخنرانی هاییست که در تهران توسط پروفسور رضا ایراد شده و مقالات پیوست هم در سالهای بعد در پاریس نگاشته شده اند. عنوان کتاب اشاره ایست به دیدها و اندیشه های نگارنده در سخنرانیها و مقالات این مجموعه.

منابع مشابه بیشتر ...

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

6627c71513b0c.jpg

عرفان ایران - جلد 33-34

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 33-34 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, معنای اولیه شیعه: به مناسبت میلاد امام حسین (ع) از حاج نورعلی تابنده؛ اسم و مسمی از حسن ابراهیمی؛ علم و معرفت از دیدگاه ابونصر سراج طوسی از جمشید جلالی؛ نظر میرزای قمی درباره خطبه البیان از رضا اسدپور؛ نشر متون صوفیانه مفید است یا مضر از سیدمحمدعلی جمالزاده؛ شرح زندگی بزرگان نعمت اللهی در دکن از عبدالجبار خان آصفی نظامی و ترجمه شاهد چوهدری؛ درک یک عالم معنوی از هانری کربن و ترجمه مرسده همدانی؛ در قسمت تصحیح متون، رساله منامیه از میرسیدعلی همدانی و تصحیح روح الله رجبی؛ و در قسمت عرفان و هنر، متافیزیک شعر از سیدحسن امین؛ حیرت صوفیانه و هنر اسلامی از آندری اسمیرنوف و ترجمه اسماعیل پناهی؛ در بخش عرفان و ادیان، فیلوکالیا: کتاب مقدس عرفان مسیحی ارتدکس محبوبه هادنیا؛ در قسمت معرفی کتاب نام پنج کتاب آمده است: اندر اسلام ایرانی اثر هانری کربن از زینب پودینه آقایی و رضا کوهکن؛ تجلیات معنویت اسلامی اثر سیدحسین نصر از فاطمه شاه حسینی؛ پرتوهای چینی نور تصوف اثر ساچیکو موراتا از حسن مهدی پور؛ کتاب تصوف به کوشش جمیل چیفتچی از اسری دوغان؛ مبانی هنر اسلامی ترجمه و تدوین امیر نصری از حجت پویان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

587a32832c340.jpg

برگ بی برگی (مجموعه مقالات فرهنگی)

فضل الله رضا

فضل ‌الله رضا (1293 - ) مهندس برق، استاد دانشگاه و سفیر سابق ایران است. وی لیسانس رشتهٔ مهندسی برق را از دانشگاه تهران و فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیای آمریکا و مدرک دکترا را از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک دریافت کرد. فضل ‌الله رضا عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و علاوه بر تحقیقات علمی در رشته های ادبی نیز تلاش های بسیاری داشته است. کتاب پیش رو که مجموعه ای از مقالات فرهنگی و سخنرانی های اوست از 4 دفتر با عناوین سفر به آمریکا (دوران دانشجویی در تهران و پس از آن آمریکا)، مقالات ادبی – فرهنگی (چرا شاهنامه را دوست دارم، وزیر مآل اندیش، قطره ای از دریا، دو قصیده عارفانه از گویندگان معاصر و یک نامه خصوصی)، علم و عرفان (در پیرامون علم و عرفان و در مناظره اصحاب علم و دین) و سخنرانیها (در آمریکا و ایران) تشکیل شده است. این کتاب در سال 1380توسط انتشارات صدای معاصر به چاپ رسیده است.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب