65f2f81a52e48.jpg

معتزله: بررسی و تحقیق در بیان احوال، افکار و آثار معتزله

مکان چاپ: تهران ناشر: مرکز نشر دانشگاهی تاریخ چاپ: ۱۳۶۲ هجری شمسی زبان: فارسی

...اعتماد زیاد به عقل موجب گردید که معتزله از روش فقها و محدثین دور شوند، تا آنجا که معتزله به فقها و محدثین نسبت دادند و آنان را به طعنه حشویه نامیدند و کذابشان خواندند. باری معتزله روزگاری از عقل پیروی کردند و در این نظریه افراط نمودند و همین امر خود یکی از انحرافاتشان بود و سرانجام موجب انقراض و زوالشان گردید. آن گاه مدارس کلامی دیگری روی کار آمدند و به فکر افتادند که تندرویهای معتزله را کنار زنند، تا اینکه روش متوسطی پدید آمد که عهده دار توازن میان عقل و نص گردید، لکن بیشتر مناقشات ناظر به حواشی فکر اسلامی بود نه خود عقل. میراث معتزله یعنی فکر مقدس شمردن عقل را گروهی دیگر از متفکران اسلامی یعنی فلاسفه گرفتند. فلاسفه تمایل عقلی صرف داشتند و عموما به نصوص و منقولات توجهی نمی کردند و جز در مواردی اندک ملتزم به قبول آنها نبودند و به این ترتیب می توان گفت که پایه های بنای باشکوه نهضت فلسفی اسلام را معتزله نهادند، نهضتی که به دست فلاسفه بزرک اسلامی از قبیل الکندی و فارابی و ابن سینا و ابن رشد تکمیل شد و به اوج ارتقای خود رسید. به حکم این مقدمات و به سبب اهمیت و نفوذی که معتزله در حوزه اسلامی داشتند و به خصوص به سبب روش عقلانی قابل ستایش آنها، آگاهی از افکار و احوال و آثارشان به ویژه برای طلاب علم کلام اسلامی ضروری است. نویسنده این سطور در کتاب حاضر از معتزله و فرقه های آن و آراء و افکار و آثار و احوالشان به اختصار سخن خواهد گفت....

منابع مشابه بیشتر ...

6611390430d23.jpg

پژوهشی در فعالیتهای ایرانیان خارج از کشور: گردهماییهای ایرانیان خارج از کشور 1358 - 1375 (جلد 1)

کیومرث امیری, محمد چیت‌سازان

مجموعه کتابهای پژوهشی درباره فعالیت های ایرانیان خارج از کشور درصدد است تا به سوالات زیر پاسخ دهد: گستره و حجم اقدامات و فعالیتهای ایرانیان خارج از کشور چه بوده و در چه قالبهای بیانی افکار، عقاید و احساسات خود را نمایانده اند؟ تعداد، نوع، سطح و حوزه فعالیتهای فرهنگی، علمی، ادبی، هنری و آموزشی ایرانیان چه بوده است؟ تاثیر اقدامات و فعالیتهای ایرانیان خارج نشین در داخل و خارخ چیست؟ ایرانیان خارج از کشور با چه شیوه هایی بر منافع ملی، حاکمیت و حکومت جمهوری اسلامی ایران می گذارند؟

65f2e0d708dde.jpg

گزارش تحقیق درباره تصویر زن در کتب درسی دوره ابتدایی

نیک چهره محسنی

کتب درسی نظام آموزش رسمی ما یکی از عواملی است که به ابقاء و ثبات تصویری سنتی از زن کمک می کند. محتوای این کتب بیش از آنکه بتواند کوششی به منظور دادن جهت به تغییرات اجتماعی ناشی از برخورد عوامل مختلف محیطی و فرهنگی باشد، به سنت ها وابستگی دارد. به عبارت دیگر در حالیکه یک نظام آموزشی زنده باید بتواند گذشته ها و ستن ها را با تغییرات ناشی از تحول تمدن – یعنی امری که به نظر ژوسلین جامعه و تمدن یا عبارتی دیگر انسانهای مظهر آنها یعنی نسل جوان و نسل بزرگسال یا پیر را باهم آشتی میدهد-به نحو متعادلی در هم آمیزد و آشتی دهد، برای آنچه که مربوط به مقام اجتماعی زن میشود، نظام آموزشی ما توجه کافی به تحولات اخیر، جهت دادن با آنها و مخصوصا توجه به آماده کردن زمینه به منظور ایجاد طرز تفکرهای جدید ندارد. سیمایی که از زن در کتب درسی ترسیم میشود با تحولات کنونی در مقام اجتماعی او و به ویژه مسیر این تحولات در آینده تطابق و هماهنگی کافی نشان نمیدهد. هدف تحقیق حاضر بررسی فرضیه مذکور در فوق از خلال محتوای کتب درسی دوره ابتدایی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fd064496bff4.png

صورتی از کتاب‌های سنگ‌شناسی یا علم الاحجار

محمود فاضل

مطالعه و تحقیق درباره سنگ‌های گرانبها و شناخت معادن، همواره مورد توجه دانشمندان بوده است؛ ولی کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده تا اندازه‌ای کم و کمیاب است که در این نوشتار به ذکر فهرستی از آنچه بدان دست یافته، اشارت می‌کند.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب
58b130568ec82.PNG

سیری در آراء کلامی طبری؛ به یادبود یکهزار و صدمین سال درگذشت محمدبن جریر طبری آملی

محمود فاضل

امام بزرگ و مجتهد علی الاطلاق ابوجعغر محمدبن جریربن یزیدبن کثیربن غالب یا محمد بن جریربن یزید بن خالد طبری آملی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های درخشان علمی و دینی عصر خویش بود. فقیهی برجسته و بزرگ و مفسری بی‌نظیر و محدث و مورخ بود و در علوم قرآنی، نحو، شعر، لغت تسلط کامل داشت و سال 224 هـ.ق یا 225 هـ.ق در آمل از شهرهای طبرستان ایران زاده شده و در شامگاه روز یکشنبه 28 شوال 310 هـ.ق در بغداد درگذشت حمدا ا... مستوفی تاریخ وفات طبری را سال 320 هـ. ق نگاشته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله