نوشتاری که اکنون مورد ملاحظه قرار می گیرد با توجه به نیاز آموزشگاه های کشور به ویژه دبیرستانها برای بنیادگذاری کتابخانه های خود و اداره آن، به وسیله کتابداران مرکز خدمات کتابداری این موسسه آماده شده است و هدف آن تامین یک سلسله داده های زیربنائی و اساسی برای تاسیس و اداره چنین کتابخانه هایی میباشد. کوشش نویسندگان بر این بوده است که با در نظر داشتن شرایط و امکانات کنونی همراه با آینده نگری، مسائل فنی و گاه دشوار کتابداری را به گونه ای چکیده و آسان بازگو سازند تا اولیای آموزشگاهها چون آموزگاران، دبیران و مدیران که به سبب پیشه تربیتی خود به امور مربوط به کتاب و کتابخانه علاقه خاص دارند بتوانند ابزار نخستین برای وصول به هدف پدید آوردنو اداره چنین کتابخانه هایی را در دست داشته باشند.

منابع مشابه بیشتر ...

65e72aa9b304b.jpg

کتاب و کتابخانه در اسلام (مجموعه مقالات)

کاظم مدیرشانه چی

مجموعه حاضر چهارده مقاله از استاد کاظم مدیرشانه چی است. بعضی از این مقالات در زمان انتشار برای فارسی زبانان تازگی و اهمیت بیشتری از این زمان داشته است، زیرا آن زمان درباره کتابخانه های اسلامی یا بعض عناوین این مقالات مستقلا مقاله یا کتابی به فارسی وجود نداشت و آنچه در مطاوی کتابها چون کتاب شریف (النقض) یا در تاریخ ادبیات فارسی یا کتب شرح حال علما و امثال آن آمده بود به اجمال و بدون ترتیب زمانی و تاثیر و تاثر هریک از دیگری ذکر شده که خوشبختانه در این باره بعدا کتابهایی مستقلا و یا از عربی به فارسی انتشار یافت که از لحاظ جامعیت و دیگر جهات چون دسته بندی کتابخانه ها به: عمومی و خصوصی و در بخش نخست "عمومی" به مساجد و مدارس و خانقاه ها و در بخش دوم "شخصی" به کتابخانه های امرا، وزرا، علما، و ...، قابل توجه و حاوی اطلاعات مهمی در این راستا است. منتهی هیچ نوشته ای نیست که واجد همه اطلاعات باشد. به علاوه که همه منابع در دست همه نویسندگان نبوده و نیست...

65ba66c427c08.jpg

شناختی از دانش‌شناسی (علوم کتابداری و دانش‌رسانی)

هوشنگ ابرامی

کتاب حاضر به منظور آشنا کردن خواننده با کتابخانه و نقش حیاتی آن در آموزش، نیز مفهوم علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی تدوین شده است .این کتاب متشکل از دو بخش است :نویسنده در بخش نخست تحت عنوان((سیری در زمان)) زمینه کلی علوم دانش‌شناسی را به دست می‌دهد و مباحثی چون((کتابداری :دانش‌شناسی))، ((کتابخانه :اجتماع))، ((آموزش، پژوهش، کتابداری و دانش‌شناسی)) و ((انفجار دانش :دانش‌شناسی)) را مطرح می‌سازد.وی در بخش دوم پایه‌های چهارگانه علوم دانش‌شناسی را بررسی می‌کند که عبارت‌اند از :((گزینش و گردآوری))، ((نظم و سازمان دانش))، ((دانش گستری)) و ((سازمان و مدیریت)) .