رساله تجلیات عباسیه از محمدامین یزدی اثری است شایان توجه از عصر شاه عباس دوم صفوی که مؤلف در آن با استفاده از صنعت زبر و بینات و حساب جمل پای وقایع و اشخاص را از قلمرو تاریخ حوزه ریاضیات می‌کشاند و با ثبت ماده تاریخ به آنان هویتی دیگر می‌بخشد هدف او از این تلاش، مشروعیت بخشیدن به حکومت خاندان صفویه با تمسک به آیه «اَطیعُوا الله وَ اَطیعُوا الرّسُول و اُولِی‌الاَمرِ مِنکُم» است. در این مقاله پس از تبیین نظر متکلمان و مفسران در خصوص اُولِی‌الاَمر، سابقه ماده تاریخ‌سازی، پژوهش در حوال محمدامین یزدی، ویژگی‌های فنی و زبانی نسخه و متن تصحیح شده تجلیات عباسیه به انضمام تعلیقات لازم به خوانندگان گرامی ارائه می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6582f5f0cebc0.jpg

پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان از دوره صفویه تا عصر حاضر

حسن دانشفر

دانشفر همدانی در اواخر عمر کتابی منتشر کرد با عنوان «پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان…» و در آن کتاب انتقادات و ایراداتی ادبی در شیوه‌ی نگارشی اساتید درجه اول خوشنویسی کشور ازجمله: عبدالله فرادی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، یدالله کابلی و غلام‌حسین امیرخانی وارد دانست....

64870e16d9dfd.jpg

اردبیل در عصر صفویه

رئوف موسوی

اردبیل جزیی از ایران زمین است که همیشه در تاریخ این کشور پایگاه و جایگاه مهمی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام خصوصا در زمان صفویان داشته است و توانسته در تاریخ ایران، نام و آوازه بسیار بلندی را برای خود به جای بگذارد و این نام و خاطره در ذهن تمام ایرانیان هست و خواهد بود.باری که شهر تاریخی و باستانی اردبیل به استناد تاریخ قدمت آن به بیش از سی قرن می‌رسد در زمان صفویه دوره مجد و علاء را پیموده است، لذا شهر اردبیل نیز سیر قهقرایی خود را پیموده و به وضع کنونی درآمده است. هدف کلی این پژوهش مطالعه و شناخت اوضاع اردبیل در زمان صفویه می‌باشد و سعی شده سیمای اردبیل را آن طور که بوده بررسی شود و به همین منظور تحقیق فوق در قالب وضعیت آن زمان انتخاب شده است بدین ترتیب هدف کلی طرح شامل موارد زیر می‌باشد: 1. نگاهی به شهر اردبیل 2. اوضا اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و اقتصادی اردبیل 3. اردبیل از دیدگاه جهانگردان 4. دانشمندان، نویسندگان و شاعران اردبیل 5. آثار و بناهای تاریخی اردبیل.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b3073167bdb.jpg

فهرست مجموعه فورت ویلیام کالج (کلکته) در کتابخانه آرشیو ملی هند - دهلی نو

محمدرضا نصیری

این فهرست شامل بخشی از نسخه های خطی مجموعه ای است که روزگاری در کالج فورت ویلیام کلکته محفوظ بود و آن، در اصل، تکمله ای است بر فهرست نسخه های خطی کالج فورت ویلیام حاضر به همت کتاب خانه آرشیو ملی هند در دهلی تکثیر شده است. در این فهرست نیز نسخ خطی در موضوع های گوناگون معرفی شده است.

کلیات/فهارس
کتاب
6077eef454a8a.png

فهرست مجموعه فورت ویلیام کالج (کلکته) در کتابخانه آرشیو ملی هند ـ دهلی نو

محمدرضا نصیری

کالج فورت ویلیام را در سال 1800 مارکیز ولسلی تأسیس کرد. این کالج کم‌کم به یکی از مهم‌ترین مراکز شرق‌شناسی بدل شد و در آن شماری از محققان هندی و انگلیسیس برای تجدید حیات زبان‌های گوناگون هندی، در زمینه لغت‌شناسی مشغول به کار شده‌اند. این فهرست شامل بخشی از نسخه‌های خطی مجموعه‌ای است که روزگاری در کالج فورت ویلیام کلکته محفوظ بود و آن در اصل تکمله‌ای است بر «فهرست نسخه‌های خطی کالج فورت ویلیام حاضر» به همت کتابخانه آرشیو ملی هند در دهلی تکثیر شده است. در این فهرست نسخ خطی در موضوع‌های گوناگون معرفی شده است.

کلیات/فهارس
کتاب