کتاب حاضر مجموعه ای است مشتمل بر مقالات و یادداشت هایی درباره ی هنر و ادبیات که با دیدگاهی نقادانه و پژوهشگرانه توسط مجموعه ای از نویسندگان نگاشته شده است. عناوین مقالات مندرج در کتاب بدین شرح است: هنر طنز، لونا چارسکی با ترجمه ی محمود معلم؛ آیا کیبوتص شکلی از سوسیالیسم است؟، مارتین مونو با ترجمه ی هزارخانی؛ مقدمه ای بر سه افسانه ی روبرت بالدیک، محمود معلم؛ احتضار استعمار، فرنتس فانون با ترجمه ی منوچهر صارمپور؛ از نامه های همشهری، اکبر رادی؛ تلاش محیلانه یی برای توجیه یک تجاوز وحشی، روح بخشان؛ از ده و ده دقیقه تا ده و نیم، فریدون تنکابنی؛ هملت در محور مرگ، نسیم خاکسار؛ سرطان، محمود ایوبی؛ استخوان و دندان های ریز و درشت کوسه، نسیم خاکسار؛ بیوه ای از هایفونگ، لف توشنسکی با ترجمه ی ناصر زرافشان؛ مادر ستمدیده، لی لی پرومنت با ترجمه ی محمود گلابدره ای؛ محاکمه میرزا رضای کرمانی، گوهر مراد و اسب، نظام رکنی. این کتاب در سال 1337 به اهتمام رحمان کریمی توسط انتشارات نیما در تهران به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

663b9e47e0193.jpg

نقد اندیشه میرزا آقاخان کرمانی

ر. پدیدار

جای افسوس است که ما از حیات مرحوم میرزاآقاخان کرمانی و تشبئات و عملیات سیاسی او چیز زیادی در دست نداریم جز آنچه چندین مولف از روی یکدیگر با فرق های جزئی استنساخ کرده و هیچ چیز تازه ای تتبع ننموده اند. بنابراین بهتر آن می دانیم که بجای اینکه در این تذکر سی ساله دوباره به نقل همان عبارات اکتفا کنیم به تشریح و تدقیق نظریات و افکار سیاسی و اجتماعی او داخل شده و بسیاری از مسایل را که در حق او تاریک است روشن نماییم. میرزا آقاخان از حیث سرنوشت نویسندگی خیلی شبیه به خیام است که آثارش بواسطه بغض و نفرت مخالفین متروک و بدون مطالعه آنها با تیر اتهامات به جهل و نادانی منسوب شده است. ولی همانطور که اینک پس از شش هفت قرن خیام میرود جای خود را در ادبیات و فلسفه مشرق و مغرب باز کند میرزاآقاخان هم روز به روز مشهورتذ می شود و یکی بعد از دیگری آثار و تالیفاتش به طبع میرسد و کم کم همان طبقات منوره که با او مخالف بودند مجبورند در اطراف او قلمفرسایی کنند...

663b981d1bc34.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد هشتم (دربرگیرنده بیست و پنج مقاله)

محمود افشار

جلد هشتم از نامواره دکتر محمود افشار دربرگیرنده بیست و پنج مقاله است که توسط دکتر محمود افشار گردآوری و به کوشش کریم اصفهانیان در سال 1373 منتشر شده است.