عصر صفوی عصر شکوفایی فرهنگ و هنر و همچنین صنعت است. اصفهان به عنوان پایتخت در محور اقتصاد و صنعت بسیار توسعه یافت و در اثر پیشرفت صنایع طبقه اجتماعی جدیدی به نام صنعتگران اهل حرفه پدید آمد. این طبقه جدید مقدمات تحصیلی را برای استفاده از ادبیات فارسی نداشتند در نتیجه ادبیاتی با مشخصات عامه‌پسندی و ساده‌گرایی در ایران رواج یافت. در این ادبیات عامه‌پسند قصه‌خوانی رشد بیشتری کرد. قصه‌های این دوره را می‌توان در چهار موضوع مذهبی، عاشقانه، حماسی و عامیانه دسته‌بندی کرد. در این مقاله سعی شده به چگونگی ایجاد ادبیات عامه‌پسند و جنبه‌های متفاوت آن پرداخته شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6388b0bcc7a5b.jpg

سازمان اداری حکومت صفوی یا تحقیقات و حواشی و تعلیقات استاد مینورسکی بر تذکره الملوک

مسعود رجب نیا

این کتاب به مطالعه‌ی سازمان‌ها و نهادهای ریز و درشت حکومت صفوی می‌پردازد. مینورسکی برای این کار،کتاب تذکره‌الملوک را اصل گرفته و توضیحات آن کتاب را براساس کتاب‌های دیگر مانند جهان‌آرای عباسی یا سفرنامه‌های کمپفر و سانسون و به‌خصوص شاردن تکمیل می‌کند. این کتاب مناسب کسانی است که تاریخ صفویه را به‌طور تخصصی دنبال می‌کنند.

62af179c44709.png

صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست (جلد دوم)

رسول جعفریان

دولت صفوى طى 230 سال تمدن ويژه خود را بنا كرد، تمدنى كه از هر حيث، لوازم مورد نياز خود را به همراه دارد. طبعاً اقتباس از گذشته و كشورهاى معاصر فراوان بود؛ اما از حيث فكرى، علمى، اجتماعى و اقتصادى، روزگار صفوى اصول خاص خود را داشت و به عنوان يک دولت خلاق و مبتكر مطرح بود. در يک جمله مى‌توان دوره صفوى را نقطه قوّت تاريخ كشور ما به حساب آورد؛ چراكه وقتى دولت صفوى قوام گرفت و آنگاه كه تثبيت شد، تحوّل عميقى را در ايران آغاز كرد و گرچه اين تحول با ابزارهاى سنتى صورت مى‌گرفت؛ اما سبب شكوفايى همه‌جانبه در ايران شد. آبادى ايران از لحاظ اقتصادى در دوره صفوى بسيار قابل توجه است؛ همچنان كه به لحاظ فرهنگى و ساخت‌وساز آثار تاريخى، از هر حيث يادآور دوره پرشكوه و پرثروت سلجوقى در ايران است. مدارس بى‌شمار، موقوفات فراوان، امكانات علمى گسترده، حفظ ميراث مكتوب گذشته، به‌ويژه ميراث مكتوب شيعه، كتابت صدها هزار نسخه خطى در حوزه قدرت صفويان كه بسيارى از آنها تا به امروز بر جاى مانده؛ ايجاد مساجد بزرگ و بسيارى از امور ديگر، نشان مى‌دهد كه ايران دوره صفوى، دوره‌اى درخشان در تاريخ ايران اسلامى بوده است. سفرنامه‌هاى بيگانان در ايران آن روز، شاهدى بر پيشرفت‌هاى علمى و اجتماعى در ايران است. این کتاب عبارت از چهل نوشتار است كه برخى پژوهشى و شمارى هم مرور بر آثار مكتوب اين دوره، براى عرضه مواد لازم جهت پژوهش در اين دوره مى‌باشد. طبعاً در هر يک از اين عناوين، تلاش بر آن بوده تا نكته و مسئله‌اى از اين دوره تاريخى روشن شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

635e879c524cb.jpg

مجموعه مقالات کنگره بین المللی نهمین سده تولد حکیم نظامی گنجوی - جلد نخست

کتاب حاضر مجموعه مقالات کنگره بین المللی بزرگداشت نهمین سده تولد حکیم نظامی گنجوی است. مقالات کنگره برحسب طبقه بندی موضوعی تقریبا شامل فقرات زیر است: زندگینامه و شخصیت نظامی، تحلیل اشخاص داستانی، حکمت و اخلاق در خمسه، عشق و عرفان در خمسه، سبک شناسی، زیباشناسی و بلاغت آثار نظامی، دستورزبان فارسی و خمسه، نسخه شناسی و کتابشناسی نظامی، ادبیات تطبیقی و خمسه، نظامی و ادبیات غنایی غیر ایرانی، جامعه شناسی آثار نظامی، ادبیات عامه و نظامی، خمسه در ترازوی نقد جدید، بررسیهای تاریخی در آثار نظامی، قرآن و نظامی، مقایسه و موازنه نظامی با دیگران، طبیعت و نظامی

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
63230fed1168c.jpg

مجموعه مقالات کنگره بین المللی نهمین سده تولد حکیم نظامی گنجوی - جلد سوم

کتاب حاضر جلد سوم (ک - ی) از مجموعه مقالات کنگره بین المللی بزرگداشت نهمین سده تولد حکیم نظامی گنجوی است که به اهتمام دکتر منصور ثروت ویراش شده است

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب