مسعود بن سعد سلمان شاعر توانای دوران غزنوی و سلجوقی است و شاعران دیگری در مدح او شعر گفته اند. "سنائی ابوالمجد مجدود بن آدم غزنوی" یکی از این شعراست که دیوان مسعود سعد را در اواخر عمر وی گردآوری کرد. مسعود سعد که از ملازمان سیف الدوله محمود غزنوی حاکم هندوستان بود، زمانی که سیف الدوله به فرمان پدر خویش به زندان افتاد، همراه دیگر ملازمان وی محبوس گردید. این شاعر پس از گذشت ده سال و به شفاعت یکی از رجال دربار سلطان ابراهیم، از حبس رهایی یافت. با حمایت بونصر پارسی حکومت چالندر از نواحی لاهور به مسعود سعد سپرده شد لیکن با مغضوب شدن این حامی، مدت هشت سال دیگر از عمر این شاعر در زندان سپری شد. در لباب الالباب عوفی آمده است که وی سه دیوان به زبان های پارسی، تازی و هندی داشته است. به جز اشعار فارسی تنها چندین مورد از اشعار عربی وی به دست آمده است. سلمان در قصاید خود از اشعار متقدمانی چون رودکی و منوچهری و برخی معاصران خویش تضمین کرده است. وصف ماه ها، سی روز ماه مطابق تقویم قدیم ایرانی و توصیف ایام هفته از موارد جالب توجه دیوان مسعود سعد سلمان است. در کتاب پیش رو که از تصحیح رشید یاسمی استفاده شده، شرح حالی بر مسعود سعد سلمان مشتمل بر مقدمه، سه فصل و یک خاتمه توسط ناصر هیّری تنظیم شده است. این دیوان حدود شانزده هزار بیت قصیده، مثنوی، ترجیعات، مسمط، غزل و رباعی می باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

619cf40b1aaa3.jpg

شاه محمد اجمل اله آبادی و ادب فارسی

اختر مهدی

یکی از پژوهشهایی که باید در هند، سرزمین دیرینه زبان و ادب فارسی انجام پذیرد، تالیف و تدوین تاریخ ادبیات فارسی هند است. شکی نیست که برای تدوین تاریخ ادبیات فارسی هند قدم نخست آنست که این مخطوطات معرفی و تصحیح گردد و در معرض مطالعه و نقد اهل تحقیق قرار گیرد. دکتر اختر مهدی درباره شاه اجمل اله آبادی یکی از شعرای زادگاه خود اله آباد تحقیقی مفید انجام داده‌اند و ضمن شناساندن تاریخ فرهنگی آن سامان و سهم اله آباد در تحول زبان و ادب فارسی شاه اجمل و نمونه های شعر او را نیز معرفی کرده‌اند.

61370e20267ae.png

سبک خراسانی در شعر فارسی: بررسی مختصات سبکی شعر فارسی از آغاز ظهور تا پایان قرن پنجم هجری

محمدجعفر محجوب

در این کتاب شعر پارسی از روز ظهور تا پایان قرن پنجم هجری مورد مطالعه قرار گرفته است؛ اما پیش از ورود به اصل موضوع، بحثی مختصر درباره سبک و کیفیت و ماهیت و انواع آن انجام شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

628f75afe0b2d.jpg

اندرزهای اپیکتتوس حکیم

چنین گوید نویسنده این سطور که رساله به دست آمده مشتمل بر خلاصه مفاضات عالم عامل و حکیم کامل اپیکتتوس یونانی از حکمای قرن نخستین میلادی و پیرو آیین فلسفی رواقیان "اهل المظال" که یکی از دانشمندان فرانسوی فرانسوا تورو نام از یونانی بلغت فرانسوی ترجمه کرده بود. اپیکتتوس را تالیفی مستقل نیست لکن فلاویوس آرین صاحب تاریخ مشهور اسکندر کبیر که در نیکوپلیس به حلقه تلامیذ او درآمد مفاضات او را در هشت مجلد تدوین کرد و اکنون جز چهار جلد از آن در دست نیست آنگاه همان شاگرد از مفاضات او هرچه بهتر و در نفوس موثرتر دید به صورت رساله کوچکی درآورد و شمه از آنچه در هر مقام و هر حال سالکان طریق را به کار آید و هر روز سالکان طریق را به کار آید و هر روز از مطالعه آن تقوی و ثبات اراده افزاید در این رساله علمی مختصر گرد آورد.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
5f883783737e2.png

دیوان مسعود سعد

اصل مسعود سعد از همدان است. نیاکانش در زمانی که آوازه شوکت دولت غزنوی برخاست، به غزنین آمده در سلک عمال آن دولت منتظم گشتند. ولی درست معلوم نیست که کدام یک از اجدادش نخست وارد این خدمت شده‌اند. مسعود دو دوره حبس داشته است؛ یکی در قلعه‌های دهک و سو و نای در زمان سلطان ابراهیم و دیگر در قلعه مرنج در زمان سلطان مسعود بن ابراهیم. آغاز این حبس را باید ظاهرا یک سال بعد از وفات سلطان ابراهیم که در 492 واقع شد، قرار داد؛ زیرا که دوره کامرانی مسعود سعد و حکمرانی او در چالندر بسیار کوتاه بوده است. سیزده سال در مجموع او در زندان بوده و حبسیه‌هایش از بهترین اشعار این نوع فارسی است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب