از آنجا که این اثر جهانی و نشان دهنده تمدن و فرهنگ ایران است دکتر اسلامی ندوشن برای نسلی که کمتر به گذشته و تمدن کهن خود می پردازد این کتاب را نوشت که شامل دو بخش است: شناخت فردوسی و معرفی هفت شخصیت شاهنامه. نویسنده، بخش اول را بر اساس خود شاهنامه تدوین کرده و به شخصیت فردوسی، افکار و اندیشه او، جایگاه افسانه در شاهنامه و دلایل مقبول نشدن آن نزد سلطان محمود غزنوی پرداخته است. بخش دوم کتاب نیز شامل معرفی و مقایسه یک پادشاه خوب (فریدون) و یک پادشاه بد (ضحاک)، یک شاهزاده خوب (سیاوش) و یک شاهزاده ناکام (فرود)، یک سردار تورانی (پیران) و یک پهلوان ایرانی، قهرمان شاهنامه، (رستم) و پهلوان خوب ایرانی در دوره تاریخی یعنی بهرام چوبین است. این اثر در سال 1348ش به همت انجمن آثار ملی ایران به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

658ae0e131c05.jpg

شرح غزلهای صائب تبریزی - جلد اول (برای تدریس در دوره های دکتری ادبیات تطبیقی)

حسین محمدزاده صدیق

مولف کتاب در مورد موضوع کتاب می گوید: "... شرح غزلها بیشتر بر روش شرح تطبیقی استوار است که در ایران تقریبا بدیع و کم سابقه است. یعنی سعی نگارنده بر این است که بتوانم شرحی تطبیقی با عنایت به هر سه زبان اصلی عالم اسلام عربی و ترکی و فارسی بنگارم ...

6400a76ba60c6.jpg

منظومه کاوه آهنگر

عبدالله صالحی سمنانی

فردوسی سخن سرای شهیر ایران، نخستین بار داستان ضحاک و کاوه آهنگر را با بیانی شیرین در شاهنامه به رشته نظم کشیده است. فردوسی تمام داستان را در هفتصد بیت خلاصه کرده و از این داستان به شیوه مخصوص خود در مسایل اجتماعی نتیجه گیری نموده است. فردوسی در داستان کاوه و ضحاک دقیقا تشریح میکند که نخست ضحاک برای رسیدن به مقام پادشاهی پدر خود را کشت و سپس در طی سالیان دراز به قتل و غارت و بیدادگری پرداخت و سرانجام چون مردم از مظالم او و اطرافیانش به ستوه آمده بودند به رهبری کاوه آهنکر قیام کرده حکومت جابرانه اش را سرنگون ساختند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61a395b4e8c91.png

جلوه های هنر در اصفهان

محمدعلی اسلامی ندوشن

به منظور شناساندن نقش هنر اصفهان در تمدن جهان و نشان دادن آثار هنری مختلفی که در موزه‌های گوناگون جهان و مجموعه‌های خصوصی افراد نگه‌داری می‌شود، کتاب «شاه عباس و هنرهای اصفهان» نوشته آنتونی ولش ترجمه شده است. در ادامه دو نوشته آموزنده و زیبای زنده‌یاد محیط طباطبایی و دکتر اسلامی ندوشن آورده شده که درباره سهم اصفهان در فرهنگ جهان و بهار در اصفهان است. در پایان نیز با استفاده از جزواتی که اداره کل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه درباره آثار تاریخی اصفهان منتشر کرده بود، شرح مختصری درباره یکایک آثار تاریخی اصفهان تهیه و به آخر کتاب افزوده شده است.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب
613c699acf84c.png

صفیر سیمرغ

محمدعلی اسلامی ندوشن

هر سفر دل بستنی است و دل کندنی که یکی از پی دیگری می‌آید و همین تسلسل و تداوم دل‌بستن‌ها و دل‌کندن‌هاست که شورانگیزی سفر را موجب می‌گردد. خصوصیت دیگر سفر آن است که در ورای تازگی‌هایش می‌نماید که تازه‌ای نیست؛ با همه تفاوت اقلیم‌ها و منظره‌ها، طبیعت همه‌جا به هم شبیه است و انسان‌ها نیز به هم شبیه‌اند، هر چند در زبان یا سیما یا رنگ پوست متفاوت باشند. این کتاب دربرگیرنده یادداشت‌های سفر استاد اسلامی ندوشن است که از سفرهای خود به افغانستان، دانمارک، ترکیه، پاریس، نیشابور، اصفهان، لندن، ایتالیا و بلغارستان به نگارش درآورده‌اند. اطلاعات تاریخی و ادبی و فلسفی که در لابلای سطور کتاب نهته است، از آن چیزی فرای یک صرفا سفرنامه ساخته است که خواننده را در سیری تاریخی و فرهنگی به ماورای آنچه اکنون در آن سرزمین هست می‌برد.

نثر/سفرنامه
کتاب