عماد الدین محمود گاوان مشهور به صدر جهان، ادیب، سیاستمدار، سپهسالار و از وزرای دربار بهمنیان هندوستان در قرن نهم هجری است که به توطئه ی دشمنانش و با دستور محمد شاه بهمنی به قتل رسید. خواجه با وجود اشتغالات درباری، چندین کتاب پیرامون انشا و نگارش دارد. ریاض الانشاء کتاب مشهور عمادالدین مشتمل بر نامه های درباری محمدشاه بهمنی به افراد نامداری مانند احمد جامی و ابوسعید گورکانی است. ریاض الانشاء که نسخه های خطی زیادی از آن وجود دارد، از سر مشق‌های منشیان هندی شمرده می شد. کتاب حاضر به اهتمام دکتر غلام یزدانی و به تصحیح چاند بن حسین احمد نگری با مطالعه و مقایسه نسخه های متعدد موجود در کتابخانه های هند و در مدت سه سال تکمیل شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6499a5dc58c48.jpg

رسائل قاجاری: کتاب دوم (اتحاد اسلام)

ابوالحسن میرزا قاجار

رسائل قاجاری عنوان مجموعه ای است از منابع مورد نیاز جهت پژوهش در تاریخ و فرهنگ و تفکر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران در عصر قاجار.

63ee26c374959.jpg

مسلک الامام فی سلامه الاسلام

حاج اسدالله ممقانی

رساله حاضر موسوم به "مسلک الامام فی سلامه الاسلام" از جمله رسایل و مکتوباتی است که در اواخر دوران قاجاریه یعنی دوران تجدید حیات جنبشهای اجتماعی و ترقی خواهی و روشنگری در ایران، در جهت روشن نمودن اذهان مردم نسبت به اهداف و مطامع استعمارگران درکشورهای اسلامی و کوشش آنان برای ازبین بردن شریعت اسلام برشته تحریر درآمده است. مصحح این رساله و نشر تاریخ ایران غرض از انتشار این رساله ها را شناخت "سیر تاریخی اندیشه های اجتماعی نوین در ایران" و "عوامل و شرایط فکری و اجتماعی است که به انقلاب مشروطیت منجر شد" دانست...